Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Literatura jako akce

Když si na tomto místě před čtrnácti měsíci lámal kolega Jiří Peňás hlavu nad smyslem a pozadím anonymních milostných dopisů, které byly zveřejňovány na reklamních plochách ve vozech pražského metra, zvažoval vtipně různé formy potrhlosti, které by mohly přimět zámožného inzerenta k takto výstřednímu dobývání ztracené lásky, ale nakonec dospěl k přesvědčení, že jde o reklamu na reklamu. Kritikovy pochybnosti se ukázaly jako oprávněné. Už před několika týdny připomenul milostné dopisy z metra český tisk v souvislosti s podezřením, že je napsal Michal Viewegh, aby navnadil publikum ke koupi svého nového románu. Ten nyní s názvem Román pro ženy opravdu vyšel, přičemž jedna z dějových linií rozvíjí příběh naznačený v dopisech. Vše bylo skvěle načasováno a kniha se stala snad největší senzací pražského veletrhu Svět knihy.Autor na přebalu tvrdí, že dopisy loni sepsal na zakázku agentury Rencar pro jednorázovou reklamní akci. Nápad s jejich románovým využitím prý dostal, teprve když pozoroval, jakou zvědavost vyvolaly. Můžeme mu věřit, ale nemusíme. Nelze jistě vyloučit, že projekt zamilovaných dopisů vymysleli reklamní odborníci, aby demonstrovali, že reklama nemusí sloužit jen materiální ziskuchtivosti, čímž by poněkud zlidštili její image. V takovém případě by ovšem Viewegh sehrál dosti spornou roli vykutáleného umělce, který vzácně nezištnou ideu bezelstných podnikatelů zneužil k propagaci vlastního zboží a hamižně si tak v nekalé soutěži s jinými literáty navýšil zisk z…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 31 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Vyberte si délku předplatného


II. Vyberte si něco navíc



Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. >>

Předplatné se uzavírá na dobu neurčitou.

V případě, že potřebujete daňový doklad, chcete objednat předplatné do zahraničí nebo byste například chtěli předplatné posílat na jinou adresu jako dárek, přejděte na e-shop Economie.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den od 7.30 do 17.00).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

  • Autor: Respekt

Předplaťte si Respekt

Získáte přístup ke všem 31 článkům z tohoto vydání a také do všech vydání od r. 1990.