0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Domov26. 11. 20008 minut

Pelíšky absurdity za jedna

Minulý týden se na stole každého středoškolského ředitele objevilo třináct útlých šedomodrých sešitů. Vymezují učivo, které bude kontrolovat nová, státem předepsaná maturitní zkouška, a uvádějí příklady, jak asi budou vypadat testové úlohy. Půjde-li všechno podle ministerského plánu, zasednou osmého dubna 2004 v devět ráno všichni maturanti nad testy z češtiny, cizího jazyka a matematiky nebo občanského a společenskovědního základu. Vybrat si přitom mohou ze dvou variant: základní a vyšší úrovně náročnosti. Podle záměru ministra Eduarda Zemana by maturity měly být především kontrolou, která pomůže tomu, že všichni tuzemští středoškoláci budou mít kvalitní vzdělání. Cíl je to správný. Z mezinárodních průzkumů totiž vyplývá, že máme sice dobré gymnazisty, ale podprůměrné absolventy odborných škol a v Evropě nebývale nevzdělané učně. Kritici ale tvrdí, že reforma maturit svůj cíl nesplní. Pokud se zavede v současné podobě, rozdíly ještě zvětší. Gymnazisty donutí k ještě větším výkonům, učně k naprosté rezignaci.

Naši kluci propadnou

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

„Pokud se nezmění osnovy a tím i počet hodin jazyků a matematiky, tak na to ti naši absolventi nebudou mít,“ říká zástupce ředitele Integrované střední školy technické ve Velebudicích u Mostu Jan Mísař. Areál velebudické školy vyrostl na sklonku osmdesátých let. Dnes sem chodí na třináct set dětí, třetina z nich končí studium maturitou. „Podívejte se,“ pokládá zástupce Mísař na stůl osnovy oboru pozemní stavitelství. …

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc