Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Domov

Dejte mi auto s šoférem a já půjdu

Na všechny dosavadní ministry české konzervativní vlády působila funkce tak narkotizujícím způsobem, že se při odchodu z ní museli podrobit speciální odvykací kúře. Zajímavé ovšem je, že tuto zvláštní "českou" přitažlivost exekutivní moci předpověděl už náš první parlament po rozpadu federace. Byli to totiž právě jeho poslanci, kteří prozíravě vydláždili přechod členů vlády do normálního života řadou úlev a znaků pozbyté moci.

Na všechny dosavadní ministry české konzervativní vlády působila funkce tak narkotizujícím způsobem, že se při odchodu z ní museli podrobit speciální odvykací kúře. Zajímavé ovšem je, že tuto zvláštní „českou“ přitažlivost exekutivní moci předpověděl už náš první parlament po rozpadu federace. Byli to totiž právě jeho poslanci, kteří prozíravě vydláždili přechod členů vlády do normálního života řadou úlev a znaků pozbyté moci. Nemohli se přitom nikde inspirovat, protože jinde ve světě - ať už na Západě či v Polsku nebo Maďarsku - žádná podobná péče neexistuje.

Nabrat rytmus

Nejdůležitějším úkolem odvykacího procesu je, aby se bývalý člen vlády znovu naučil pohybovat světem samostatně, a především za své. Má na to dost času: na první tři měsíce si totiž od státu může půjčit auto (se šoférem či bez něj), ke kterému dostane neomezenou tankovací kartu. Přestože Klausova vláda občany často poučovala o nutnosti stát na vlastních nohou, být skromný a šetřit, možností využít speciálních výsad nepohrdl nikdo z jejích odcházejících členů.

Příkladem jde sám expremiér, který ve služebním BMW s majáčkem při cestách na stranické mítinky ukazuje, že odvyknout vrchnostenskému pojetí politiky není v Čechách snadné. Vozový park po posledních změnách ve vládě prořídl zejména na ministerstvu vnitra. Služební vozy si totiž ponechali oba předchozí šéfové, Jan Ruml i Jindřich Vodička. "Užívám auto s řidičem i bez řidiče, podle toho, kam jedu. Na velké vzdálenosti…

08.jpg
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 21 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

08.jpg
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 21 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Marek Švehla

zástupce šéfredaktora

svehla
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Od roku 1994 jich napsal/a 2117
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte