Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Recenzentský jazyk „basic”

Redaktor Mladého světa Andrej Halada (1967), autor knižní rekapitulace Český film devadesátých let (s podtitulem Od Tankového praporu ke Koljovi), má tu nejednoznačnou výhodu, že nebyl první, kdo se o něco takového pokusil. Před Haladou stojí jako memento dílo Pavla Melounka Biják - Intimní osvětlení českého filmu (1994), nepřekonatelná zplozenina ubohosti a nabubřelosti stylistické i myšlenkové, po níž už lze asi jen těžko přijít s něčím trapnějším. Haladův text v tomto srovnání působí jako solidní práce, která má svůj řád, směřuje odněkud někam, ten, kdo ji píše, ví poměrně přesně, o čem chce psát a jaký jazyk a jaká slova k tomu chce použít. Je to sice řád školským způsobem mechanický a slova jsou tu řazena jako podle nějakého neohebného rastru, ale alespoň o něčem referují a něco popisují. Četba Haladovy práce není pravda nijak inspirativní, často je až únavná, nicméně svůj hlavní cíl plní: to znamená, že shrnuje poměry v české polistopadové kinematografii a svědomitě komentuje její produkty - filmy. Lze jí stále něco vytýkat, nudit se s ní a samozřejmě - zvláště ve věcech evidentních - s ní souhlasit. Nad Melounkem bylo možné jen žasnout.

Základna a nadstavba

Inspirováni nedávným projevem prezidenta republiky bychom s nadsázkou mohli říci, že i Halada je trochu marxista, neboť i on ctí těsnou spjatost filmu s jeho materiální základnou. Jí věnuje první třetinu knihy (organizační, výrobní a ekonomická situace v letech 1990–1996) a pak ji…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].