0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Komentáře1. 12. 19964 minuty

Konec třetí cesty

Vypadá to, že modernizace českého vojenského letectva bude brzy vyřešena. V posledních čtyřech letech havarovala desetina současného použitelného parku stíhacích letounů české armády. Vzhledem k tomu, že ministr Miloslav Výborný odmítá nákup nových západních strojů, může se během příštích deseti let stát, že budeme prostě bez letectva. Tragickým faktem, který tento neplánovaný vývoj našeho vojenského letectva doprovází, jsou bohužel zbytečně zmařené životy pilotů.

Řidič s ojetým autem

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Tuzemský stíhací pilot si zalétá na bojových letounech jednu hodinu za čtrnáct dnů. Přibližně stejný cyklus a čas má vyměřen na cvičné Albatrosy. Letadla jsou zastaralá, nejnovější typ stíhacího bombardéru SU-25 je starší než deset let, MiG 21 byl vyvinut před čtyřiceti lety, MiG 23 před dvaceti. Ze sto deseti bojových letadel v majetku české armády je zhruba polovina zakonzervována nebo právě prochází opravou či prohlídkami. Počet bojových letounů se navíc neustále ztenčuje, protože díly z jedněch letadel se používají na opravu druhých. Letci nalétají zhruba čtvrtinu hodin ve srovnání se svými západními kolegy a přiznávají, že už pomalu mají z každého letu strach. A fakt, že na pěti z posledních sedmi havárií bojových letadel se podepsala chyba pilota - jak alespoň tvrdí armáda - nikomu jistotu nepřidá.Naše vojenské letectvo je na tom tedy podobně jako chudý majitel ojetého automobilu. Když se vydá na cestu, zaručeně něco přestane fungovat a za opravu zaplatí…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc