Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Válka o značku Budweiser vrcholí

Válka o značku Budweiser vrcholí

Způsob privatizace stále nejasný

Už téměř sedmdesát let vedou budějovický Budvar a americký Anheuser - Busch spory o trhy v jednotlivých státech. Jednání o právo používat v jednotlivých regionech ochrannou známku Budweiser (Budějovický) se vlečou, občas přerostou v soudní pře. Obrat nastává až nyní - Budvar stojí před branami druhé privatizační vlny. Američané dobře vědí, že když získají kapitálovou účast na našem pivovaru, otevře se jim evropský trh. Ředitel Budvaru ing.Jiří Boček říká: „Je třeba vyřešit tři základní otázky - zda privatizovat Budvar s účastí zahraničního kapitálu, zda tento kapitál má mluvit německy nebo anglicky a zda Budvar vůbec privatizovat.“

Zámek na tři západy

Ochranná známka každého podniku patří mezi to, čemu říkáme „goodwill“. Jeho hodnota se jen těžko odhaduje a bývá zpravidla větší než hodnota budov a strojů, které firma vlastní. Příkladem takovýchto známek u nás jsou Škoda, Pilsner Urquell a také Budvar. Na rozdíl od jiných skrývá název Budvar hned tři hodnoty. Je to za prvé ochranná známka, za druhé označení výrobce a za třetí ochranné označení původu. Právě poslední vlastnost částečně ztratil Pilsner Urquell tím, že se ze slova Pilsner stalo mezinárodní označení pro druh piva. Přestože má Prazdroj označení původu přívlastkem plzeňský, nejedná se již o takovou exkluzivitu jako v případě Budvaru.Známky Budvar, Budweiser, Bud jsou odvozeny od názvu Budějovice. Americký…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 26 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].