Strach z bohatství
Viděn zvenčí, transformační zákon o odstátnění a následné privatizaci státních podniků je nejvýznamnější událostí roku, na kterou západní podnikatelé netrpělivě čekali.

Viděn zvenčí, transformační zákon o odstátnění a následné privatizaci státních podniků je nejvýznamnější událostí roku, na kterou západní podnikatelé netrpělivě čekali. Umožňuje konečně (alespoň právně a teoreticky) vstup zahraničního kapitálu do československé ekonomiky a zároveň odstraňuje (opět alespoň teoreticky) ono obávané nebezpečí rozkrádání národního majetku nebo jeho levného rozprodeje. Municipalizační část zákona (předání místního majetku obcím v privatizované formě po municipálních volbách) také (rovněž alespoň teoreticky) konečně odejme ekonomickou moc komunistickým mafiím, zabarikádovaným do majetkových akciových společností, která nabízejí k prodeji devizovým cizincům vily, zámky, hrady a rekreační střediska, jež jim nepatří.
Umožňuje řadovým občanům zbohatnout na nákupu akcií v odstátněných podnicích - tedy ukládáním úspor rentabilnějším způsobem, než jsou spořitelny. A především zaručuje, že každý, komu na tom záleží, bude konečně moci zjistit, který podnik si sám na sebe vydělá, na který podnik stát (tedy občan) doplácí, kam jdou zisky a ztráty, jak se s nimi nakládá a kdo je za to odpovědný. Neboli, jak tomu zákon říká, „vysokou transparentnost ekonomických vztahů“.
Začíná doba, v níž se užitečnost mých výrobků či služeb pozná podle toho, zda si je bude chtít někdo koupit, a nikoli podle toho, zda odpovídají ideologickým potřebám té či oné vládnoucí kliky. Končí doba nezodpovědnosti, končí myšlení typu "ať se snažím, jak se snažím, stejně…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









