Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Téma

Neumějí noty

Sezona, kdy Prahu ovládly elektrické kytary

Michal Prokop, hudebník, zpěvák, Framus Five
Angličtina se stala dorozumívacím jazykem bez ohledu na to, že občas nevěděli, o čem se vlastně zpívá. (Framus Five) • Autor: ČTK

Myslíte ten bigbít? Náš kluk to poslouchá, já když můžu, tak to vypnu,“ říká starší paní v minianketě, kterou v roce 1967 uveřejnila Československá televize. Pro zúčastněné měla jedinou otázku: Co si myslíte o bigbítu? Kromě neznámých tváří tu figuroval i dirigent Karel Krautgartner, vedoucí rozhlasového Tanečního a jazzového orchestru, který doprovázel tehdejší zpěváky středního proudu, a jeho odpověď zněla: „Nevoďte ty amatéry do studia, vždyť neumějí ani noty!“

Právě rok 1968 ovšem ukázal, že rockovou hudbu už Československu nejde ignorovat. Období mezi 1. a 2. československým beatovým festivalem, které se odehrály v beznadějně vyprodané pražské Lucerně v prosinci let 1967 a 1968, patří k těm světlejším periodám české populární hudby. Ke slovu se drala nová generace, která neměla nic společného se swingovým pojetím hudby a stála bokem od pěveckých hvězd Karla Gotta, Waldemara Matušky nebo Marty Kubišové. Zkoušeli snad v každém pražském sklepě, jejich nástrojem byla elektrická kytara a vzory nacházeli u kapel propagujících elektrické blues a posléze i psychedelii: od neurvalých The Rolling Stones převádějících černošskou hudbu do evropského kontextu až po ryze soulového Raye Charlese.

VTIP07_repro Časopis Dikobraz

Jeden výrazný rys je však odlišoval od tehdejšího Západu, kde byla rocková hudba symbolem generačního i politického odporu. Na rozdíl od společensky kritických filmařů tuzemské nové vlny měl československý rock této éry jednu charakteristiku,…

1968_obal_Respekt_special-1
Tento článek je v plném znění dostupný po zakoupení speciálního vydání týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 31 článků vydání zakoupením čísla. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

1968_obal_Respekt_special-1
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 31 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Pavel Turek

redaktor, kultura

turek
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1303
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte