Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Společnost Téma

Změny, kam se podíváš

Designers Create Supersonic Hyperloop Transit Which Will Transport Pedestrians From Dubai To Abu…
dopravní systém Hyperloop (vizualizace). • Autor: Profimedia, Wenn

Technologie převrací vzhůru nohama způsob, jakým pracujeme, bavíme se či jakým se léčíme. Kde je pokrok nejrychlejší a které oblasti se naopak vyvíjejí pomalu? Přinášíme přehled nejdůležitějších současných trendů a výhled na nejbližších zhruba pět až deset let.

Technologicke_novinky_informacni_techno_Jaros
Proč jezdit do práce? (3D brýle) • Autor: Milan Jaroš

Reklama
Reklama

 

Informační technologie a proměna pracovního trhu

Díky cloudům (velkým serverovým farmám, do nichž lze ukládat soukromá data i software) přestává být nutné, aby každý zaměstnanec disponoval výkonným počítačem – stačí jednodušší pracovní stanice. Rozvoj virtuální reality a telekonferencí brzy dospěje do bodu, kdy firmy už nebudou potřebovat velké centrální sídlo, postačí síť menších navzájem propojených provozoven. Šířit se bude také práce z domova: lze čekat pokles poptávky po kancelářích – zaměstnanci si doma prostě nasadí brýle pro virtuální realitu a budou „v práci“. Zjednoduší se tak dojíždění; doprava zároveň bude řízena na základě „big data“, metodami prediktivní analýzy, jež pomohou dále omezit dopravní zácpy. Ve městech se také projeví nástup aut bez řidiče, která budou fungovat jako automatická taxislužba; vůz si objednáte přes internet a odveze vás, kam budete potřebovat.

Robotika, umělá inteligence

Přes úžasné pokroky v oblasti umělé inteligence (například loňské vítězství počítače nad velmistrem ve hře go) zatím strojové myšlení zvládá jen úzce vymezené úkoly. Všestranní roboti, jejichž schopnosti se vyrovnají lidským nebo je překonají, stále zůstávají doménou sci-fi. Nicméně i úzce zaměřená umělá inteligence mění svět. Roboti v továrnách jsou již schopni kooperace s lidským pracovníkem, nemusejí od něj být z bezpečnostních důvodů odděleni klecí. Jsou také mnohem autonomnější, neřídí se přesně daným programem, ale dokážou se do jisté míry nezávisle rozhodovat. Jejich samostatnost spolu s pokroky v oblasti zpracování a vizualizace dat vede k tomu, že provoz nejmodernějších továren již lze řídit přes tablet.

Technologicke_novinky_robotika_Stransky
Spolupráce s robotem Yumi v továrně na elektrické zásuvky.

Umělá inteligence se začíná uplatňovat v oblastech dříve vyhrazených člověku. Pomáhá například právníkům analyzovat soudní spisy a vyhledávat v nich, asistuje při stanovování lékařských diagnóz, dovede napsat jednoduchý novinový článek. Zlepšují se osobní asistenti v mobilních telefonech, počítačích, malých robotech nebo třeba hodinkách, se kterými lze komunikovat hlasem. Systémy umělé inteligence se uplatňují i v call centrech a pronikly také do nákupních center, kde radí zákazníkům a provádějí je – ať už v podobě „avatarů“ na obrazovkách nebo coby reální průvodci v podobě humanoidních robotů. Role robotů bude zřejmě také růst v péči o seniory a handicapované.

Internet věcí

Technologicke_novinky_internet_veci_foto Amazon
inteligentní domácí asistent amazon Echo.

Je vlastně záhadou, proč už dávno nežijeme ve světě prošpikovaném inteligentními senzory, v němž je vše napojeno na internet, řízeno umělou inteligencí a v němž spolu hovoří nejen lidé, ale i přístroje. Dávno to nemusí být jen příslovečná lednice, která sama objedná docházející potraviny. Dnes se mluví třeba o betonu mostní konstrukce schopném monitorovat svůj stav a včas hlásit možné problémy nebo inteligentním povrchu vozovky detekujícím náledí, který varuje blížící se auta, jež pak sama zpomalí a upozorní systém řízení dopravy na možnou zácpu. Technicky to vše možné je, schází ale hnací motor, který by tuhle obrovskou změnu zavedl. Internet věcí zatím příliš nepronikl ani do domácností, patrně kvůli obrovské pestrosti a konkurenci jednotlivých technologií, které nejsou navzájem kompatibilní. Průlom by teď mohli způsobit zmínění osobní asistenti vybavení umělou inteligencí, třeba systém Alexa firmy Amazon, který se umí „domluvit“ například s určitými značkami automobilů nebo lednic.

Služby a reklama ve smartphonu

Několika tahy na obrazovce telefonu můžeme najít ubytování, taxi, letenku, restauraci nebo partnera na večer. Spektrum možností se bude dále rozšiřovat, úspěch služeb jako Uber nebo Airbnb se snaží napodobit záplava startupů. Zároveň se díky strojovému učení a novým metodám nakládání s daty zdokonaluje reklama, kterou nám telefon či počítač nabízejí. Možná není daleko doba, kdy se v hovoru přes Messenger zmíníte o tom, že potřebujete nové kalhoty, a vzápětí vás telefon zavalí nabídkou nejbližších obchodů protříděnou podle vašeho osobního vkusu.

Energetika

Technologicke_novinky_energetika01_foto_Jaros
Fasáda pokrytá fotovoltaikou. • Autor: Milan Jaroš

I když tradiční energetika založená na spalování uhlí nebo štěpení atomu ještě zdaleka nekončí, čerstvý vítr technologických změn vane jinudy: chytrá energetika budoucnosti má ve znaku decentralizaci a obnovitelné zdroje. Spoléhá na řadu menších jednotek, jako jsou střešní solární elektrárny, místní větrné parky nebo stanice pro spalování biomasy. Časem by měly být propojeny do chytrých sítí, v nichž se bude výroba elektřiny přizpůsobovat spotřebě a naopak: inteligentní domy zapnou spotřebiče pokud možno mimo špičku, v době, kdy je proud velmi levný, nebo se dokonce za jeho odběr spotřebiteli platí. Továrna pomocí ukládání energie do baterií omezí nárazové výkyvy ve spotřebě elektřiny, k nimž dochází třeba při spuštění výrobních linek; sama také rozvodné síti oznámí, kolik bude v příštích hodinách potřebovat proudu.

Ač se však o těchto systémech hovoří již léta, zatím jsou stále v plenkách. Razantnějšímu nástupu chytrých sítí brání finanční náročnost jejich zavedení, nedostatek chytrých elektroměrů v domácnostech nebo třeba zranitelnost vůči kyberútokům.

Nové metody v medicíně

Klasické metody léčby rakoviny, jako je chirurgický zákrok nebo ozařování, se přiblížily k hranicím svých možností již před třiceti lety. Poté se objevily velmi účinné léky v podobě řízených protinádorových střel. Nyní do výzkumu stále více promlouvá genetika: Testuje se například vakcína pro pacienty se zhoubným nádorem kůže, která využívá toho, že vědci dovedou přečíst DNA nádoru a odhalit jeho slabá místa. V posledních letech se také objevila revoluční technologie genetických modifikací CRISPR/Cas9, pomocí níž lze dědičnou informaci přesně „editovat“. Čínští vědci pomocí ní upravili buňky lidského imunitního systému tak, aby nemilosrdně začaly útočit na nádor. Klinické testy proběhly zatím u jednoho pacienta s karcinomem plic, ještě letos mají pokračovat u dalších devíti. V USA se metoda má začít zkoušet i u dalších druhů rakoviny.

Medicínu zřejmě promění také řada dalších nastupujících nebo rodících se technologií: operace prováděné za pomoci robotů, kdy chirurg může být na velké univerzitní klinice, zatímco pacient třeba v odlehlé venkovské nemocnici; tisk tkání, ve vzdálenější budoucnosti možná celých orgánů na 3D tiskárnách; mozkové implantáty vracející schopnost pohybu paraplegikům nebo sběr a analýza dat o zdravotním stavu ze systémů, jako jsou mobily, hodinky vybavené zdravotními senzory a další podobná zařízení.

Existují i oblasti, kde je pokrok pomalejší, než se čekalo. Vázne například hledání nových účinných léků u nemocí jako Alzhemeirova choroba a další druhy demence. Velkým problémem je také vzrůstající odolnost bakterií vůči antibiotikům.

Doprava se mění velmi pomalu

Nadzvukové dopravní letadlo Concorde dolétalo v roce 2003 a nástupce zatím neexistuje. Kromě již zmíněných samořiditelných aut se nerýsuje žádný převrat ani u pozemní dopravy. O nápady přitom není nouze. Hyperloop, systém připomínající potrubní poštu, přepravující cestující rychlostí až 1200 km/h v pouzdrech řítících se trubicemi se sníženým astmosférickým tlakem, chce v Kalifornii vybudovat miliardář Elon Musk. SkyTran, kapsle o rozměrech automobilu „zavěšené“ na jedné koleji nad městskou ulicí, využívající k pohybu magnetický polštář, se zkoušejí v Tel Avivu. Existují prototypy létajících aut. Žádný z těchto prostředků se však zatím neblíží komerčnímu provozu.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte