Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Rozhovor

Se Zuzanou Špidlovou o filmové režii

Na téma současné filmové režie, hledání a vyprávění příběhů, synopsí, scénářů, natáčení i premiér, jste mohli diskutovat s režisérkou Zuzanou Špidlovou.

Zuzana Špidlová
Zuzana Špidlová • Autor: Respekt

Zuzana Špidlová
Zuzana Špidlová • Autor: Tomki Němec
Zuzana Špidlová (* 1978) dokončila v roce 2008 studia práv na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve stejném roce dokončila bakalářský stupeň na katedře režie FAMU, kde dále studuje v magisterském programu. Natočila krátké hrané snímky Bez konce (2004), Zadejte se (2004), Doma (2004), Naděje zítřka (2006) a Bába (2008).
V květnu 2009 zvítězil její absolventský krátkometrážní film Bába v sekci Cinefondation na Filmovém festivalu v Cannes.

 

Posluchačka čtvrtého ročníku režie na FAMU už není vyjukanou studentkou pár let po maturitě. Film začala studovat až v šestadvaceti. Souběžně si dodělávala práva, ale o kariéře advokátky nikdy nesnila. Karlovarská patriotka, v jejíž rodině prý „nikdy nebyla kamera ani foťák“, chtěla vyprávět příběhy. Porotu u přijímacích zkoušek přesvědčila o svém potenciálu adaptací Hemingwayovy povídky Čistý, dobře osvětlený podnik.
Rešerše pro svůj bakalářský film poctivě dělala v terénu a do psychologie starých lidí upoutaných na lůžko se chodila učit vžívat do nemocnice. „Nechtěli jsme točit opatrný film. Riskovali jsme se štábem i za cenu, že nepostoupíme do magisterského cyklu. A vyplatilo se,“ říká režisérka s tím, že ji překvapilo, jak přímé a spontánní emotivní reakce film vyvolává (z článku Jana Gregora v Respektu 23/09).

(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách. Vámi vložené dotazy se zobrazí s malým časovým zpožděním.)

:33Karin V.
Odkud pochází prvotní impuls natočit film zrovna s touto tématikou? Komu je primárně určen?
14:19zuzana spidlova
Prvotni impuls je dost osobni, takze ho nechci uplne rozvadet do novin… Film je podle me urcen vsem, respektive, kdyz vymyslim film, nepremyslim moc nad jeho urcenim, ale zatim na projekcich na film dobre reagovali jak patnactileti pubertaci tak padesatilete damy.

:28Karolína J.
Paní Zuzano, moc Vám i vašemu týmu to ocenění přeji a gratuluji.
Co bylo na vaší cestě do Cannes nejriskantnějšího a co bylo nejdramatičtějšího na cestě zpět?
Bude z toho krátký dokumentík?
Ještě jednou blahopřeji.
14:23zuzana spidlova
Dekuji za prani. Dokumentik o ceste jsme nezvladli, myslim, ze spis nez dokument by se z toho dal udelat hodne vtipny sitcom. Nejtezsi bylo vubec uhradit naklady na cestu, to uz takova komedie nebyla.

:43Gábina Lažanovská
Získala jste studiem práv v nějakém směru určitou výhodu oproti jiným studentům FAMU, myslím tím při své tvorbě, produkci, apod.?

Vezla jste si do Cannes talisman?

Reklama
Reklama

Jak dlouhá je Bába v nesetříhané verzi?

15:05zuzana spidlova
Talisman jsme si nevezla. Nevim presne, jak by byla Baba dlouha v nesestrihane verzi, ale o moc delsi by nebyla, vyhodili jsme jen jeden obraz a navic jsme meli malo materialu, takze moc moznosti nebylo.
Nevim jestli jsem studiem prav ziskala neco konkretniho, spis si myslim, ze je dobre nejit na FAMU v 19, tedy zvlast na rezii a mit takzvane neco odzito.

:00Pavla Perglová
Ahoj Zuzko,
moc gratuluju a jsem překvapená. Doufám, že tvůj film poběží i ve Varech. Přeji hodně dalších úspěchů.
Pavla Perglová
14:58zuzana spidlova
Ahoj Pavlo, dekuju za gratulaci, film pobezi na Karlovarskem filmovem festivalu.

:32Ivan Třemský
Dočetl jsem se, že vám bylo přislíbeno uvedení dalšího vašeho filmu v Cannes - je to závazné?
Na jaký snímek se tedy mohu příště v Cannes těšit :-) ?
P.S.
Bravo.
14:48zuzana spidlova
Ano, je to zavazne, uvedeni v Cannes je soucast ceny. K dalsimu filmu mam zatim jen prvotni namet takze jeste nechci prilis sirit o cem bude, navic se vse jeste muze hodne zmenit.

:01Krásnoočko
Budete příští snímek točit na stejnou kameru, stejný materiál, podobným postupem, nebo chystáte podstatné změny?
14:29zuzana spidlova
To jeste nemam presne rozmysleno, nejdrive musim napsat scenar. Nicmene neuvazuji o radikalni promene stylu.

:14Fr. Šichtář
Jak silný je váš ročník na FAMU?
14:36zuzana spidlova
Z naseho rocniku jsem zbyli jen 3 ze 6. Ja, Korejka Ing Kjong a Slovinec Olmo Omerzu. Myslim, ze oba delaji zajimave a silne filmy, vsichni ted pripravujeme svoje absolventske filmy.

:22Vl. Knébl
Jak jste dělala rešerše pro Bábu? Bylo to o rozhovorech se staršími lidmi, nebo jste se i zapojovalo do péče o ně? Jak vás lidé upoutaní na lůžko přijímali? Stihla jste snímkem říci vše co bylo vaším původním záměrem?
14:45zuzana spidlova
O stare lidi jsme pecovala a zaroven si s nimi povidala. Hodne jsme se bavila i se sestrickama. Lide me prijimali vcelku dobre, myslim, ze to pro ne bylo prijemne zpestreni. Kdyz jsem zacala psat scenar, hodne jsem resila jeho delku a mela jsem pocit, ze to co chci rict se do dvaceti minut nemuze vmestnat. Samozrejme by se tema dalo i vic rozvest, ale myslim si nebo alespon doufam, ze ty zakladni emoce, o ktere mi hlavne slo, se podarilo natocit.

:49Karel Tvrdík
Jak velký je rozdíl v práci, spolupráci s herci a neherci? S kým se vám lépe pracuje? Jak hodnotíte současnou mladou hereckou generaci v Česku?
15:01zuzana spidlova
Me bavi predevsim kombinace hercu a nehercu, to co vznika z jejich setkani, stretu. Mladou hereckou generaci nemuzu detailne posoudit, ja osobne jsem nadsena z Mariky Soposke, ktera hraje v Babe a hrala i v mem predchozim filmu.

:37Filip Šírek
Zakotvila jste nadobro u režie, nebo vás lákají i další obory (scénáristika, kamera, atd.)?
14:27zuzana spidlova
Rada bych zustala u rezie a scenaristiky. Kamera me laka pouze amatersky, jinak ji rada necham v rukou meho kameramana Lukase Hyksy.

:28Miroslav Rillich
Co si slibujete od natáčení ve Francii?
14:51zuzana spidlova
Ve Francii chci natacet, protoze se tam odehrava pribeh, ktery chci vypravet. A v tomto pribehu je velice dulezite prostredi, v kterem se ma pribeh odehrat.

:04petr-klic
Kdo z „profesoru“ na fakulte vas nejvice ovlivnil? Kdo nejvice naucil?
14:39zuzana spidlova
Pro me je nejpodstatnejsi predevsim muj vedouci dilny Marek Bouda. V prvaku jsem nekolikrat konzultovala s Drahomirou Vihanovou, to mi dalo take hodne. Ted chodim na skvele kameramanske seminare Vladimira Smutneho.

:15S.  Aubrecht
Chodíte do klasického kina nebo dáváte přednost multikinům?
Na čem jste byla naposledy?
Dokumentární tvorba které země je vám nejbližší (třeba hned po té české)?
I já vám bhahopřeji k úspěchu - Stanislav Aubrecht.
14:57zuzana spidlova
Nejradeji chodim do klasickeho kina, kvuli atmosfere, ale casto chodim i do multiplexu. Naposledy jsme byla na filmu Nouzovy vychod. Dokumentarni tvorbu podrobne nesleduji, takze nemam zadnou oblibenou zemi. Dekuji za blahoprani.

:20Nika
To, že jste se studiem začala až v šestadvaceti cítíte jako handicap nebo výhodu? Nakoukla jste pod pokličku filmové režie i ostatních účastníků festivalového zápolení?
14:54zuzana spidlova
Zpetne to beru jako vyhodu. Ale myslim, ze je vlastne uplne jedno, kdy clovek zacne natacet. Pod poklicku jsme ostatnim reziserum moc nenakoukla, ale dostala jsem mnoho zajimavych tipu na filmy, ktere tady nejsou v distribuci.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte