0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Rozhovory24. 1. 200813 minut

Diskuse s Petrem Moosem

Nejen o dopravní politice státu, o ceně dálnic, o tom k čemu je dobrá dotovaná železnice. Související článek - Obrat na české dálnici.

  • Autor: ČTK
• Autor: ČTK

Petr Moos

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Na vaše dotazy odpovídal profesor ČVUT a bývalý ministr dopravy.

:41HosivaNJaký je Váš názor na budoucnost vodního koridoru D-O-L, je jeho význam např. z pohledu klimatických změn více vodohospodářský než dopravní a zda je nezbytné chránit jeho trasu pro budoucí generace?13:03Petr MoosDobrý den. Význam kanálu D-O-L z hlediska vodohospodářského je veliký a navíc, s rostoucími cenami primárních energií poroste význam vodní dopravy. Bylo by dobré nad koridorem kanálu držet stavební uzávěru.:10Petr PetříkMám dva dotazy. Jaká opatření se chystají a jaký je jejich harmonogram: (1) k omezení rušivé a zatěžující tranzitní (zejména kamionové) dopravy naším státem a nakolik budou účinná, (2) k vyřešení neuspokojivé dopravní situace v našem hlavním městě (tj. hlavně urychlení dostavby pražského silničního okruhu a odlehčení centru)? Děkuji předem za odpovědi.13:03Petr MoosK regulaci kamionové dopravy by měl přispět systém výkonového zpoplatnění ( mýto). Zejména jeho další etapy s využitím satelitní technologie. Účinnost závisí na výši stanoveného poplatku a na volbě zpoplatněných úseků.Hlavnímu městu velmi pomůže dostavba Pražského slničního okruhu. Jsem rád, že tato stavba patří mezi priority MD ČR a že již MD usiluje o její urychlení.:52David JanovskýCo říkáte tomu, že dotace do železniční dopravy (se kterými osobně souhlasím) jsou v drtivé většině případů dotacemi pouze pro České dráhy, které ale následně na těchto dotovaných linkách nabízejí dumpingové ceny (viz nejnovější kampaň Praha - Brno za 35 Kč). Proč stát dotuje i tzv. vlaky vyšší kvality kategorie EC a IC, do kterých spadají dokonce i spoje označované jako SC Pendolino? Nemyslíte, že se tím výrazně omezuje vstup dalších dopravců na trh dálkové železniční dopravy? Připadá mi, jako by stát ruku v ruce s ČD dělal všechno pro to, aby jiným subjektům vstup na trh znemožnil a zachoval tak faktický monopol ČD co nejdéle. Jaký je Váš názor?13:03Petr MoosSouhlasím s Vámi, že je třeba vytvořit podmínky pro vznik konkurenčního prostředí v železniční dopravě. Nicméně, ČD jsou již vystaveny konkurenci službami silniční dopravy a to blahodárně působí jak na ceny, tak na kvalitu služeb. V budoucnu však očekávám lepší rozvinutí tržních mechanismů a to zejména s ohledem na interoperabilitu dopravních technologií.:26Ing. Rudolf VrabecJaký je Váš názor na dopravní řešení, které je prosazováno v Děčíně - zrušit železniční trať č.132 a v její ose vybudovat dálniční privaděč na D8, který svede dopravu do středu města. Zamýšlené dvoupruhové provedení již dnes nepostačuje.13:07Petr MoosAno, je to velmi aktuální otázka. Přvaděč ve čtyřpruhu je jistě potřeba, avšak musíme zvážit i tu skutečnost, že v budoucnu budeme trať potřebovat, až ,díky rostoucím cenám energií ,bude opět zvýšená poptávka po železniční dopravě.:47Václav VencJaká opatření musí provést ministerstvo dopravy k zamezení téměř nekontrolovatelného navyšování cen stavebních prací a kolik jejich neexistence stála státní pokladnu do dneška?13:10Petr MoosMinisterstvo si nechalo vytvořit aktualizovaný soubor normativů cen dopravních staveb. Z analýz vychází, že některé úseky dálnic jsou dodávány za ceny vyšší jiné za ceny nižší neš je průměr cen v Evropě. ČR si vytváří přehled o „nejlepší praxi“ v Evropě a bude při výběrových řízeních k novým normativům přihlížet. To by mělo vést k větší cenové „kázni“ projektantů i dodavatelů. Podle Eurostatu se u nás do roku 2005 stavělo v oblasti infrastruktury v průměru zhruba za 75 % ceny průměru EU.:07Petr SenkDobry den,
před Vánocemi probíhalo jednání pražského magistrátu a Dopravního podniku hl.m. Prahy o navýšení jízdného městské hromadné dopravy. Padla také zmínka o tom, že magistrát nedokázal najít instituci, která by vyhodnotila dopad navýšení jízdného na úroveň automobilismu v Praze.
Otázka 1: Jsou-li dotace do veřejné dopravy pojímány jako podpora alternativ automobilové dopravě, dle čeho jsou poté stanovovány výše těchto dotací?
Otázka 2: Jaký model financování považujete za nejvhodnější?
Otázka 3: Hledal magistrát dostatečně důkladně?13:16Petr MoosDotace do MHD v Praze jsou jedny z nejvyšších v Evropě. Asociace operátorů MHD -UITP - hodnotí veřejnou dopravu v Praze jako jednu z nejlepších. Pro udržení kvality jsou potřeba nové vozové jednotky, nové úseky metra i tramvajové tratě. Zvýšené náklady je nutno pokrýt částečně z navýšeného jízdného. Preference MHD v systému městské dopravy v Praze je stále pro město velkou prioritou. Podíl mezi dotacemi města a příjmu z jízdného považuji v Praze za téměř optimální. Magistrát si dotazy u expertů ověřil, že stávající navýšení nepřináší dramatický vzestup individuální dopravy.:34Tomáš FreibergDobrý den,
prosím o Váš názor na závaznost vládního dokumentu Dopravní politika ČR pro léta 2005–2013, a to pokud se jedná o zklidňování dopravy v centrech měst a budování (tam, kde je to třeba) silničních obchvatů měst a obcí. Je možno nerespektovat uvedený vládní dokument s odůvodněním, že např. vybudování nové přeložky silnice I. třídy formou průtahu přes centrum města bude levnější, než pokud by se měl stavět obchvat města, který by si (vzhledem k zase k ochraně ŽP) vyžádal tunelovou variantu? A jak mohou občané postupovat (bránit se), pokud samo ministerstvo dopravy (v tomto případě) zastoupené jeho náměstkem Jiřím Hodačem samo nerespektuje Dopravní politiku a v případě Děčína navrhuje realizaci přeložky silnice I/13 formou průtahu přes centrum města? Děkuji za odpovědi, na které čeká několik tisíc občanů z Děčínska, kteří podepsali petici proti vybudování silničního průtahu přes centrum města (tzv. dálniční přivaděč na dálnici D8).
Tomáš Freiberg, předseda občanského sdružení SED, [email protected], [email protected]:22Petr MoosDobrý den. Dopravní politika ČR je závazný politický dokument. Nicméně, plnění závěrů je do velké míry dáno jak aktuálními možnostmi veřejných rozpočtů, tak také vůlí krajských a městských zastupitelstvech při prosazování této dopravní politiky. Projednání s občany je nutnou, velmi důležitou podmínkou. Dopravní řešení silnice I. třídy a později i napojení Děčína na dálniční síť ČR je velkou výzvou jak pro techniky - stavaře, tak i pro ekology a sociology.:41J.ŠubrtováVážený pane profesore, jak by podle Vás měla být řešena situace, pokud by bylo zjištěno, že oprávněná osoba v procesu EIA týkající se záměru přeložky silnice podhodnotila dopravní intenzitu o 100% po stávající komunikaci / pravděpodobně s úmyslem privilegovat určitou variantu realizace přeložky /, když toto podhodnocení bylo zachyceno aktivisty i znaleckým posudkem.
Děkuji za odpověď.13:29Petr MoosOvěření správnosti odhadů je možné na základě matematické simulace - modelování v rámci širších vztahů v úseku a okolí dané části sítě. Při ploánování výstavby je nutné brát v úvahu reálná fakta a jimi se řídit. Nikdy se nevyplácí neodpovědné zacházení s reálně zjištěnými a poctivě vypočtenými údaji.:44kareldobrý den, když se dívám na plán a již postavené části dálnice spojující brno a ostravu, tak podle jednoho zubu u zlínského kraje to vypadá, že tento úsek projektoval někdo s problematickým vztahem k alkoholu. proč se tam vyskytuje takový nelogický oblouk?13:33Petr MoosMorfologie dopravních cest je dána konsensem mezi urbanisty ,ekology, doprvními specialisty. Proces je velmi svázán legislativou, aby bylo možno omezit neodpovědná rozhodnutí.:44Blaza1. K cemu je dobre udrzovat pri zivote ty (temer neobsazene) zeleznicni spoje, kde taxi by vlastne vyslo levneji?
2.Proc jsou vlaky EC ztratove a kolik by musela stat jizdenka, aby ve svem souctu ztratove nebyly?
3.Proc jsou vlaky od 10.12.2006 tak masivne zpozdene, kdyz do 9.12.2006 tomu tak nebylo?
4.Myslite si, ze stavba nasich dalnic je systematicky predrazovana nebo spise stavebni firmy umyslne podhodnocuji budouci naklady, aby primely stat dalnice stavet?
5.Kolik by musel stat benzin, aby Vase rodina prestala pouzivat auto?
6.Stavba budovy Opery v Sydney pry vysla na desetinasobek puvodne odhadovane castky. Na kolikanasobek (podle Vas) muze vyjit stavba netypizovane budovy Narodni knihovny oproti typizovanemu reseni?
Dekuji predem za odpovedi. Blazek13:36Petr MoosŽelezniční doprava má své problémy i ztrátovost zhruba stejnou ve všech evropských zemích. Nicméně Dopravní politika EU prohlašuje železniční dopravu jako prioritu a pokládá se za rozumné, železniční dopravu, jako ekologičtější systém podporovat.:33Jan UhlířDovolím si velmi osobní otázky - odpovídat případně nemusíte. Kdysi v osmdesátých jsem měl v tajném křesťanském skautu na Smíchově Vaše děti - Štětinku a Sámošku (přezdívky). Kde jsou, co dělají? A pak jedna ještě více osobní věc, pokud budete chtít odpovídat: Prý jste se rozešel s protestantismem - je to pravda? Pěkně zdraví Jan Uhlíř, CB Vysoké Mýto.13:39Petr MoosDobrý den. Štětinka je dnes klinickým psychologem a Sámoška je lékařka - pediatr. S protestantismem jsem se nerozešel , avšak těším se z přátelstvíblízkých lidí jak z církví protestanských tak i z cirkve katolické a rovněž lidé, kteří teprve hledají pevný bod svého života, jsou mi blízcí.:57Jiří PokornýDobrý den
Chtěl bych se zeptat, jestli je v dohledné době naplánována rekonstrukce trati Praha-Hradec Králové a případně dále přes Týniště nad Orlicí do Letohradu? Z Oseka do Hradce Králové by se asi muselo jednat také o zdvojkolejnění a z Týniště nad Orlicí do Letohradu o elektrizaci. Jízda rychlíkem z Prahy do Hradce Králové je velkým „zážitkem“, kdy kolikrát ani nejde pro večně nadskakování vlaku udržet oči na řádku novin.Dále bych se chtěl zeptat, jak to nyní reálně vypadá se stavbou rychlodráhy na Ruzyn?Děkuji, Jiří PokornýHezký den13:42Petr MoosAno, jde o úsek, který je nutno rekonstruovat. Jistě jej najdete v seznamu plánovaných akcí SŽDC.:46Petr PřikrylPane profesore
Jak by se podle Vás měla řešit obnova vozového parku ČD? Kdy můžeme očekávat výraznější zlepšení směrem k evropskému standardu?Petr Přikryl13:44Petr MoosKromě přímých investic dle možností operátora, jsou zvažovány leasingové programy, které jsou velmi dobře využívány i v zahraničí.:45František TrantinaJaký je Váš názor na biopaliva? Neušetřilo by více pohonných hmot dynamické řízení dopravy ve městech a na dálnicích?13:46Petr MoosAno, telematika a řízení dopravy na dálnicích se plánuje, určitě to přinese i energetické úspory. Na biopaliva a současné technologie jejich výroby se dívám trochu skepticky.:34J. Zavodsky1. Jak je to skutecne s naklady na stavbu dalnic? Udaje kolisaji a po posledni diskuzi v TV jsem nabyl dojmu ze je vlastne vse v poradku.
2. Co delat kdyz po kraji Jizniho mesta(Praha 11) jezdi tezke kamiony na terminal v Uhrinevsi a obec tvrdi ze s to nemuze zakazat?13:48Petr MoosNení vše úplně v pořádku, i v zahraničí ceny rostou a někdy i neodůvodněně. Jak už jsem uvedl, aktualizovaný soubor normativů cen může napomoci k větší cenové disciplíně.:55Pavel VíšekVážený pane,chtěl bych od vás pomoc při realizaci nápadu který by podstatně snížil nehodovost na pozemních komunikacích.´Děkuji.13:50Petr MoosAno, ozvěte se mi na fakultu, poradíme se. Zdravím Vás.:48Jakub NavrátilVážený pane Moosi,co si myslíte o potřebnosti výtavby R49 v úseku Zlín (Fryšták)- slovenská hranice? Je její stavba podmíněna stavbou pokračujícího úseku na Slovensku? Dle mých informací je to nákladný úsek a zbytečně megalomanský projekt,který poničí neporušenou krajinu. Existují jiné alternativy? Děkuji, MUDr. Navrátil13:51Petr MoosÚsek je nákladný, avšak významně přispěje k mobilitě v území a k atraktivitě regionu.:09Miroslava ŠvubováJak je možné,že v době,kdy jsou známy všechny negativní důsledky kamionové dopravy(limity hluku a prachu) na zdraví obyvatel, je snaha stahnout kamionovou dopravu pomalu z půlky evropy do středu města Děčína a nikoho to nezajímá.V Děčíně bylo vypláceno rakevné a to se limity měřily. Dnes se nic neměří a životy lidí nikoho nezajímají. To co se děje tady by v západní části evropy neprošlo.Přivaděč je navržen vedle škol,školek, hřiště , pod sídlištěm ,středem města.13:54Petr MoosVaše námitky jsou oprávněné a musí být brány v úvahu při definitivním řešení.:13Petr HejDobrý den, pane profesore jak se díváte na současné dělení majetku ČD? Myslím tím vznik Regionálních správ majetku. Vypadá to na velký tunel,i když z venkovního pohledu to není vidět.
RSM hromadí nemovitý majetek ČD a snaží se ho převádět na soukromý sektor,bohužel včetně služebních prostor,které nelze sam.vyčlenit.Již dnes platí ČD a.s. a SŽDC nájem z prostor,které využívá pro provoz.Jaké ceny asi bude platit až se majetek a.s. prodá ?13:55Petr MoosČD hledají efektivnější provozní uspořádání, včetně outsorsingu. Je to opravdu v zájmu rozvoje žel. dopravy v ČR, avšak zásady hospodárného nakládání s majetkem je zde na prvním místě a musí se dobře kontrolovat.:57Novotný1) Budete při vytváření srovnávacích tabulek pro ceny výstavby silnic a dálnic vycházet z cen dosažený v tendrech v posledních 4 letech? Pokud ano, jak se vyrovnáte s problémem, že kvůlizřejmé kartelizaci odvětví a zkorumpovanosti ŘSD, jsou tyto ceny uměle vyhnány a laťka srovnávacího základu tak pro příští roky bude nasazena nepřirozeně vysoko?
2) Podíváte-li se na zmanipulovaný tendr na dostavbu D8 za 12mld (diskriminace zahraničních zájemců, nesmyslné požadavky ŘSD, nízká váha ceny), vy osobně věříte, že je v zájmu ministra dopravy Řebíčka snižovat cenu výstavby silnic a dálnic v ČR?
3)Položil jste si otázku, zda se vám podaří při vaší spolupráci se současným vedením MD udržet osobní mravní integritu?13:57Petr MoosAno návrhové ceny v posledních tendrech budou též zohledněny, ale kriticky ve srovnání s efektivními investicemi v zahraničí.:47Jirka4asto čteme o kolizích se zvěří. Proč se u nás nerespektuje pohyb zvířat po krajině a proč když je třeba svede se předražená dálnice na „žabičkáře“. Proč to jinde jde u násne?13:59Petr MoosSouhlasím s Vámi, že je dobré brát v úvahu dobré příklady ze zahraničí. Srdečně zdravím


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].