Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

Vláda má cílit očkovací kampaň na starší lidi, ne teenagery na TikToku

Chybí nám ucelená komunikační strategie, říká v rozhovoru marketérka Alžběta Králová

Autor: youtube
Autor: youtube

Aktualizace, 30. ledna:  Dvojice influencerů Anna Šulcová a Jakub Gulab v pátek večer po kritice oznámila, že odmítne půl milionu korun bez DPH, které měly  jít  na nákup prostoru na sociálních sítích. Uvedl to online deník Atuálně.cz. 

Úřad vlády se rozhodl spojit se dvěma influencery v kampani, která má vyvracet dezinformace o očkování. Strakovka dokonce vyrazila i na teenagerskou sociální síť TikTok, kde si vláda pod tímto názvem založila vlastní profil. Kampaň se má skládat ze série videí, v kterých budou influenceři vystupovat s odborníky, ale také třeba s ministrem zdravotnictví Janem Blatným (za ANO) nebo vládním poradcem a exministrem Romanem Prymulou. Krok vlády ale záhy vzbudil řadu kritických reakcí. Často se týkaly jednoho z úvodních videí, v němž influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab namísto očkování a dezinformací řeší výzdobu a okolí sídla vlády ve Strakově akademii. Z youtubového profilu Anny Šulcové také v pátek po několika hodinách zmizelo 11minutové video, ve kterém vysvětlovala pozadí vzniku celé kampaně. Zda se jedná o reakci na negativní ohlasy, ale není jasné.

Projekt Hlídač státu na svém webu zveřejnil smlouvu mezi Úřadem vlády a firmou Medialer, kterou loni založil zmíněný Jakub Gulab. Společnosti má jít 500 tisíc korun, které vláda na kampaň určila. Podle Úřadu vlády mají být peníze utraceny za nákup reklamního prostoru na třech sociálních sítích: TikToku, Instagramu a YouTube. Influenceři sami potvrdili, že na kampani pracovat zadarmo. Respekt o kampani mluvil s Alžbětou Královou, marketérkou a politickou konzultantkou, která založila Institut politického marketingu.

Co říkáte na spolupráci vlády s mladými influencery?

Sama o sobě taková spolupráce není špatná. Je třeba komunikovat i s mladými lidmi a zvyšovat u nich povědomí o politice a aktuálních opatřeních spojených s koronavirovou krizí. V kontextu naší současné situace ale nejnovější události nepůsobí zrovna šťastně. V rámci komunikace bychom se nyní měli věnovat převážně oslovení starší generace, kterou potřebujeme proočkovat. Mladí lidé se kvůli velice pomalému tempu očkování jen tak vakcinace nedočkají. Aktuální upření pozornosti na mladé lidi tak vzbuzuje otazníky a pochyby.

@strakovkaVítáme vás na oficiálním účtu Úřadu vlády České republiky 🇨🇿 @annasulc & @jakubgulab vás provedou prostory Strakovy akademie, kde sídlí vláda ČR!♬ Pieces (Solo Piano Version) - Danilo Stankovic

Vzhledem k povaze kampaně je přitom jasné, že cílí právě na mladé lidi.

Je to kampaň na platformách, které mají možnost zasáhnout jen výsek populace - mladé lidi, na TikToku dokonce nejvíce teenagery. Určitě to není možné považovat za celospolečenskou kampaň pro očkování. Vláda tak z podstaty může mířit pouze na malou část obyvatel. Cílení by se přitom mělo odvíjet od celé vládní komunikační kampaně k očkování ale taková ucelená strategie zatím neexistuje. Mladí lidé budou jistě jednou z cílových skupin, ale rozhodně ne v této fázi. Alespoň by tomu tak při správně nastavené strategie nemělo být. Mladí nepatří mezi nejvíce ohrožené skupiny, v současné době navíc nemají nárok na očkování

Ponechme stranou, že vláda měla vybrat vhodnější cílovou skupinu. Jsou ta videa dobrá a zasáhnou alespoň ony mladé lidi?

Ta videa odpovídají specifikům komunikačního kanálu, na kterém jsou zveřejňována. Jsou krátká, informativní a dynamická. Nejvíce kritiky vyvolalo představovací video s odkazy na premiéra Babiše a bizarně působícím chválení lustru.

Vládě se dlouhodobě vyčítá právě to, že nemá kampaň na podporu očkování, která by přesvědčila tu část populace, jež se staví k očkování negativně. Takže tohle nemůže být náhrada… 

Větší aktivita na TikToku rozhodně není nejlepší cestou, jak oslovit negativně smýšlející část veřejnosti. Zodpovědní lidé mají jistě k dispozici detailní průzkumy a potřebné informace k tomu, aby věděli, na jakou část společnosti mají cílit. Spíše by to měla být jedna ze součástí komplexní strategie, která samozřejmě musí počítat i s komunikací na sociálních sítích.

https://www.youtube.com/watch?v=A5QIILgaa00&feature=emb_logo&fbclid=IwAR1vErqy69SAwuBb_nNF9jA0NUOVP8Fd0kT3oAOAxCwsgPUCx-Z_IHUtngQ

Jaký zásah může mít kampaň za půl milionu, které na ani vláda vynaložila?

Podle dostupných informací by těch 500 tisíc korun mělo být investováno do nákupu reklamního prostoru na sociálních sítích. Sama práce na videu a s ní spojené náklady mají být nulové, autoři prý projekt dělali bez nároku na honorář. V takovém případě by se při efektivním a promyšleném vynaložení prostředků mohlo jednat o dobrý zásah. To ale ukáže až čas a to, jak konkrétně celou kampaň a prostředky rozdělí a naplánují cílení… Kampaň si už sice okamžitě získala pozornost, většinově bohužel negativní.

Momentálně už běží předvolební kampaň do podzimních parlamentních voleb a strany musí vykazovat marketingové aktivity. Šéf Úřadu pro dohled nad financováním politických stran řekl serveru iRozhlas, že “politici musí v době kampaně dobře zvážit i obsah každého svého veřejného vystoupení”. Je možné v tomto případě odlišit, zda nejde kromě osvěty ohledně očkování i o kampaň hnutí ANO? 

Bude se to odlišovat velmi těžko. Ze své podstaty bude kampaň schopna oslovit pouze tu část populace, která se zajímá o politiku, nejméně ze všech, zároveň nepreferuje vládní strany. Ale pokud se budou i v dalších videích objevovat odkazy na premiéra Andreje Babiše, tak se tím bude Úřad jistě z logiky věci zabývat.

 Zobrazit příspěvek na Instagramu Příspěvek sdílený Anna Šulcová (@anasulcova)

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].