110-15F-MetroD-NemocniceKrc-Metrostav_web
Metro D, stanice Nemocnice Krč - vizualizace • Autor: DPP

Probudit se v den, kdy Praha začíná stavět novou trasu metra, je prý „neuvěřitelný okamžik“. Aspoň tak svoje dojmy líčí náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Ve čtvrtek budování modré linky D oficiálně odstartovalo. Pro současné vedení města má jít o jeden z hlavních trumfů před podzimními volbami. „Naposledy se něco takového v Praze dělo před 44 lety,“ říká k hloubení nových tunelů Scheinherr ve vzpomínce na 70. léta, kdy se začala kopat nejmladší linka B a kdy nynější šéf pražské dopravy ještě ani nebyl na světě.

Dokončení metra D je naplánováno na rok 2029. Jak velká část bude tou dobou reálně hotova?

Povolení máme pro úsek Pankrác – Nové Dvory, tedy pro pět stanic. U první části Pankrác–Olbrachtova už máme zhotovitele. V návaznosti na to probíhají předběžné tržní konzultace na zhotovitele zbylé části Olbrachtova – Nové Dvory. Tuto zakázku vypíšeme během následujících týdnů. Vybráno by mělo být na začátku příštího roku tak, aby se udržel harmonogram. Ale doufejme, že v roce 2029 budeme jezdit i dál.

Kam dál?

Po celé trase Náměstí Míru – Depo Písnice. Ale to bude ještě záležet na finanční situaci a na tom, zda nás podpoří stát. Zatím jsme jediná metropole v Evropě, která si platí metro sama.

Adam Scheinherr
Adam Scheinherr • Autor: Matěj Stránský

Kolik peněz máte zajištěno a kolik jich nakonec bude potřeba?

První část Pankrác–Olbrachtova má podle smlouvy stát 13,8 miliardy. Základní úsek Pankrác – Nové Dvory vychází podle dnešních odhadů na 52 miliard. Včetně vlaků a veškerých technologií, které souvisejí s provozem. Polovinu platíme z rozpočtu města, druhou polovinu z úvěru, o kterém vyjednáváme s Evropskou investiční bankou. Celá trasa Náměstí Míru – Depo Písnice by měla vyjít na sto miliard.

Proč mají na lince D jezdit vlaky bez řidiče?

Autonomní metro má interval mezi soupravami zkrácený až na osmdesát sekund. Takže dokáže odbavovat mnohem více lidí a je operativnější, soupravy se dají nasazovat podle počtu cestujících, bez nutnosti mít v záloze strojvedoucí. Další důvod je ochrana kolejiště. K autonomnímu metru patří prosklené stěny na nástupišti, které se otvírají až po příjezdu vlaku. Dnes se jednou týdně stává, že do kolejiště někdo vstoupí nebo skočí.

Jak se do rozpočtu promítne nynější vysoká inflace? Půjdou uváděné ceny nahoru?

Pro první úsek Pankrác–Olbrachtova je částka 13,8 miliardy pojištěna na dva roky od podpisu smlouvy. Podepsali jsme ji loni, takže do roku 2023. Po těchto dvou letech se cena valorizuje.

Reklama
Reklama

2640870-plan-prazskeho-metra-rozvoj-trasy-metra-d-1601901531
Autor: DPP

Dá se tedy počítat s tím, že ceny budou nakonec vyšší, když inflace překonává předpoklady staré třeba jen čtvrt roku?

Smlouva počítá s tím, že se ceny aktuálně prováděných prací upraví podle cenových indexů Českého statistického úřadu. Ale třeba bude deflace, kdo ví. Průběžná valorizace cen je běžná, takto se to do smluv dává, aby měl zhotovitel ošetřená rizika a nepožadoval rezervu na osm let dopředu.

Intuitivně se zdá, že metro se vždy vyplatí. Existují preciznější rozbory, jak moc investice stojí za to?

Stavba prošla takovým posouzením v rámci územního plánu a při měření dopadů na životní prostředí. Máme spočítáno, že například na přestupní stanici Pankrác se bude pohybovat okolo sto dvaceti tisíc cestujících denně. Půjde o jeden z klíčových projektů plánu udržitelné mobility, který má za cíl, aby více lidí přešlo na městskou hromadnou dopravu.

Jak by měla využití MHD vylepšit?

Náš současný cíl je, aby MHD, pěší a cyklodoprava měli na dopravě ve městě podíl 75 až 76 procent. Automobilová doprava by tvořila zbytek. Dnes je tento poměr kolem 70:30.

Jak by mělo budování metra pokračovat dál?

Měli bychom směřovat k tomu, že trasa D povede z Náměstí Míru dál na Hlavní nádraží a na Náměstí Republiky. Další vize, kterou jsme představili před dvěma měsíci, je prozkoumat a začít připravovat okružní metro O. Abychom neopakovali chybu předchozích let, kdy se od dostavby tunelového komplexu Blanka a protažení metra A do Motola žádný velký infrastrukturní projekt nepřipravil.

Smetanovo nábřeží
Smetanovo nábřeží, částečná uzavírka; ilustrační foto • Autor: Profimedia

Kromě okružní trasy, která je zatím vzdálenou vizí, se chystá něco dalšího i na stávajících trasách?

Institut plánování a rozvoje prověřuje všechny možnosti, ale hlavní je Déčko, prověření okružní linky a prodloužení trasy B k depu Zličín, kde se chystá nová čtvrť a velkokapacitní parkoviště. Jinak se soustředíme na rozvoj tramvajových linek.

Kde?

Minulý týden jsme otevřeli trať Barrandov – Holyně, na začátku příštího roku dokončíme úsek Modřany – Libuš a na konci příštího roku trať Divoká Šárka – Dědina. Mezi další bude patřit tramvaj přes Václavské náměstí, přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží a dále pak tratě do Suchdola a do Zdib. A lanovka přes Vltavu z Podbaby do Bohnic.

Je jisté, že lanovka bude?

Už máme zhotovitele projektové dokumentace, smlouvu má odeslanou k podpisu. Teď vypisujeme soutěž na architektonickou podobu stanic. Sama stavba bude velice rychlá, může trvat v podstatě jen jednu stavební sezónu. Ale musíme nejdřív získat všechna potřebná povolení. Můj odhad je, že bychom lanovku mohli dokončit za čtyři až pět let.

Kde se na všechny dopravní investice berou v rozpočtu peníze, když na něj doléhá útlum ekonomiky po covidu a teď nově kvůli válce na Ukrajině, podobně jako je to u státního rozpočtu?

My jsme si řekli, že cílem je nekrátit investice, ale naopak ekonomiku podpořit a investice dál rozjíždět. Když se dříve dopravní zakázky přerušovaly, tak na to pak stavebnictví doplácelo pět nebo deset let. My jsme si řekli, že nechceme unáhleně reagovat. V rozpočtu města se nám podařilo uspořit deset procent běžných provozních výdajů, na investicích jsme nic neomezili. Na metro si Praha z části vezme úvěr, část peněz si historicky naspořila. Bývalý premiér nás často kritizoval, že máme peníze na účtech a nic s nimi neděláme, ale to byl záměr související právě s chystanou linkou D. Teď vidíme, že ty peníze skutečně potřebujeme. Od vlády zatím žádný příslib spolufinancování nemáme.

lanovka-podbaba-bohnice-02_denik-galerie-800@2x
Dolní stanice plánované lanovky – vizualizace • Autor: praha.eu

Kvůli stromům, které padly kvůli stanici Olbrachtova, je na celou stavbu podaná žaloba. Stromy sice už nestojí, ale pokud by soud uznal příslušná povolení ex post jako nezákonná, nemůže to stavbu ohrozit?

Máme všechna pravomocná rozhodnutí. Některá jsou napadena u soudu, to je pravda, ale já doufám, že všechno dopadne dobře.

Skutečně bylo nutné kvůli metru stromy kácet? Nešlo začít jinde a počkat, až soud doběhne?

Stavbu by to zpozdilo. Než bylo stavební povolení uznáno za pravomocné, prošlo spoustou procesů, u kterých byly námitky vzneseny. Bylo tam několik odvolání a veškeré odvolací orgány nám vždycky daly zapravdu. Soud může trvat měsíce nebo roky a čekat by znamenalo odsouvat v čase všechen ten obrovský přínos, který metro má.

Jste si na sto procent jistý, že nešlo stanici posunout tak, aby se stromy podařilo zachránit? Zkusili jste opravdu všechno?

Mohli ji posunout územní plánovači někdy před dvaceti lety. Pokud bych chtěl teď územní plán měnit, tak bych těch dvacet let ztratil. My jsme aspoň kácení omezili a pás stromů na místě nechali. Staveniště zvenčí bude mnohem menšího rozsahu než u jiných staveb, protože všechny hlavní práce probíhají pod zemí a budou zastřešeny kvůli hluku a prachu.

Nikde jinde na trase na celé stavbě neexistuje nic podobného jako tato žaloba? Žádný další spor nebo šrapnel, který může harmonogram vykolejit?

Ne. Žádný šrapnel tam není.

3415306_1219745_Foto_21_04_2022
Oficiální zahájení stavby metra D • Autor: praha.eu

Opozice namítá, že stavba nakonec vychází velmi draze…

Ale operuje odhady z roku 2011, kdy linka měla podle studií stát 40 miliard korun. My máme ceny na základě stavebního povolení a náklady odpovídají současným poměrům. Do soutěže na první úsek se přihlásily tři firmy, nabídky byly v rozmezí 13,8 až 16 miliard a my jsme si vybrali tu nejlevnější.

Stavba metra bude asi důležité téma do voleb, ale u mnoha Pražanů rezonuje námitka opakovaná často i vašimi oponenty, že jste Prahu rozkopali a ztížili život automobilistům. Zdá se, že jde o docela silný názorový proud. Nebojíte se, že vás u voleb dožene?

Myslím, že občané teď zaznamenají, co se reálně děje. V lednu jsme začali stavět první trolejbusovou trať po 70 letech, rozšiřujeme tramvajovou síť, po 11 letech stavíme novou lávku přes Vltavu z Holešovic do Karlína, na Černém Mostě vzniká P+R parkoviště pro tisíc aut, jaké se tu nikdy nepostavilo. Připravuje se Dvorecký most, jeho stavba by mohla začít také letos. Podle mě tady nikdo v minulosti tolik staveb za jedno volební období nepřipravil.

Přijde vám taktické rozkopat před volbami Barrandovský most?

Kdyby tady seděl někdo jiný, tak by možná populisticky prosadil odklad. Dřív se to tak dělo. Chodilo se s projekty k radnímu a ten seznam od ruky politicky proškrtával bez jakékoliv diskuse. Ale podle mě by to byla obrovská chyba. Dobrý správce se nemůže orientovat podle voleb a riskovat možná i životy lidí, kdyby se na mostě něco tragického stalo. Má stejnou konstrukci jako Trojská lávka nebo jako most v Janově. Víme, že ta lana uvnitř jsou prorezlá. A čekat další zimu by byl velký hazard. Na mostě by se mohlo stát ošklivé neštěstí nebo by se dostal do takového stavu, že by pak oprava byla mnohem složitější.

Metro_D_olbrachtova_ext_noc_severniVestibul
Metro D – vizualizace • Autor: Metrostav

Platí, že v září budou uzavírky na Barrandovském mostě pryč?

Takový je harmonogram a doufejme, že to stihneme. Udělali jsme maximum pro to, aby okolní infrastruktura byla na zatížení připravená ­– proto vzniká třeba vratná rampa u Lihovaru jako náhražka za zbouranou rampa ze Strakonické. A proto, aby rekonstrukce proběhla v co nejkratším termínu. Soutěžili jsme tak, že 40procentní váhu měla doba stavebních omezení. To, co mělo původně trvat devět měsíců, se nakonec vejde do tří a půl. Tedy do září. Věřím, že to občané nakonec ocení, i když budeme samozřejmě trpět. Prostě když se omezí doprava na nejvytíženějším mostě v České republice, byť jen o jeden jízdní pruh, tak to bude samozřejmě znát. Každý to poznáme.

Kromě příznivců automobilismu vám z druhé strany vyčítají váhavost příznivci městské cyklistiky. Z jejich pohledu Praha – na rozdíl od mnoha jiných metropolí – stagnuje. Zkouškou měl být aspoň krátce vyzkoušený zákaz tranzitu aut na nábřežích v historickém centru, což jste sám prosazoval, ale k ničemu nedošlo. Není to promarněná šance?

Teď jsme zahájili rekonstrukci Smetanova nábřeží, kdy se rozšíří plochy pro pěší a cyklisty. Pro cyklisty v jednom směru vznikne i samostatný pás.

Ale pro auta historická nábřeží zavírat nebudete…

To prozatím padá, ano. Bohužel proti jsou všichni zástupci městských částí pod vedením ODS – Praha 1, 2 a 5. Takže k tomu jsem nepřistoupil. Ale myslím, že jednou k tomu dospějeme. Uvidíme, jak dopadnou další volby.

 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jiří Nádoba

redaktor, fokus

nadoba_g6mmo
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1014

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte