Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika, Vzdělávání

Citáty (školního) roku: Nejsme od toho, aby nás děti měly rády

Test: Pokud vám na většině z nich nepřijde nic zvláštního, stojí to za zamyšlení

Autor: ČTK
Autor: ČTK

Nabízím procházku uplynulým školním rokem za pomoci často již slavných citátů. Můžete ji pojednat i jako svérázný test. Pokud vám na většině z nich nepřijde nic zvláštního, nebo se s nimi přímo shodujete, stojí to za zamyšlení.

„Mě by zajímalo, proč to točil. Pokud ho šikana tolik trápila, proč nešel za třídním, za učiteli, nebo za vedením, proč to předal bulváru, jaký to mělo účel? A není tohle chování ještě víc mravně závadné než sama šikana? Byť ta je samozřejmě zavrženíhodná.“ 

Zástupkyně ředitele SPŠ Třebešín komentovala situaci v případu učitelky jejich školy, kterou terorizovali žáci.

„Já si uvědomuji, že současná situace v případě uprchlické krize je velmi citlivá, že je to velmi složitá a vážná věc pro dospělé - a v žádném případě nedovolím, aby tímto způsobem byly strašeny nebo zatahovány do celospolečenské vážné debaty děti.“

Ministryně školství vysvětlovala, proč nepodpoří využívání výukových materiálů OSN na téma uprchlictví v českých školách.

„Možná by bylo lepší, kdyby děti dotazy kladly spatra, ale není jednoduché hovořit s prezidentem před tolika lidmi. Proto studentům učitelka pomohla formulovat otázky.“

Ředitelka Střední vinařské školy ve Valticích vysvětluje, proč žáci četli v debatě s prezidentem školou předem připravené otázky. Ještě mnohem veselejší byla debata sama.

Eduin

„My tady nejsme od toho, aby nás děti měly rády, ale abychom je něco naučili.“

Výrok zjevně mezinárodní. Kromě toho, že jsem ho opakovaně slyšel v českých školách, zmiňuje ho i jedna slavná americká pedagožka na videu z TEDx, a rovnou odpovídá: „Děti se neučí od těch, které nemají rády.“  Samozřejmě s výjimkou českých matikářů a chemikářů, co „jsou přísní, ale naučí“.

„Pokud odbouráme výdaje na různé parazity toho školského systému a pokud tam dáme trošku racionality, tak mzdy ve školství mohou velice snadno přesáhnout 35 000 korun měsíčně.“

Václav Klaus mladší na tiskové konferenci ODS ozřejmil, že nákladné projekty, jako je inkluze, znemožňují českému školství posunout se dopředu. Následně pak vysvětloval, že parazity nemyslel děti s postižením, ale neziskové organizace, které se tématu inkluze věnují.

„A o tom, že epizeuxis patří do Katalogu plným právem, se s Vámi vůbec nebudu bavit, nejste bohemista.“

Reakce jednoho z tvůrců státní maturity na kritiku zařazení úlohy o epizeuxi do maturitního testu.

 „V (maturitním) katalogu se tak mohou objevit nejen témata, která vzdělávací programy obsahují, ale také ta, která z něj lze logicky vyvodit.“

Tiskový odbor Ministerstva školství zdůvodňuje, proč jsou v maturitních testech i věci, které se ve školách neučí.

„Učitel nemá diskutovat, učitel má učit.“

Zdůvodnění zastupitele v malé obci, když vysvětloval, proč se učitelé nezúčastní veřejné debaty o vzdělávání.

„Když jsem ve škole, tak to vypadá, že jsou všichni (spolužáci) vygumovaní, nikdo nechce dělat věci spolu. Nevíme, co se bude učit. Nejde se s těmi dětmi kamarádit. Když můžeš věci dělat spolu, je to lepší. Jsou kluci, kteří dělají potíže, ti ještě tolik vygumovaní nejsou. Ostatní jsou jako stroje, dělají to, co jim řeknou.” 

Výpověď Honzy, žáka 5. třídy běžné ZŠ. Nemá žádné vzdělávací ani výchovné problémy, ale má pocit, že škola nedává smysl. Další citát možná objasní, proč to tak je.

 „Myslet znamená houby vědět.“

Erbovní věta škol nedávno uplynulého století. Kupodivu občas ke slyšení i dnes. A přidávám jeden bonus, abychom nepropadali beznaději, že žijeme v nějaké zvláště divné době:

„Učitelství je těžký, robotní úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu: děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné bytosti. Vracím se po pěti hodinách vyučování duševně i fyzicky vysílen. Disgustovaný, zničený, tupý, mdlý a sešlý.“ 

Otokar Březina, básník a učitel, 1891

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].