Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Politika

ANO v Praze a kupování hlasů

Je jedno, co jste pokazili: pokud máte dost peněz, můžete prostě všechno

17
Autor: Milan Jaroš

Politika je marketing. Tvrdit, že tu někdy byla skvělá doba, kdy se lidé rozhodovali podle programů a výjimečných osobností na kandidátce, je nesmysl. Politika byla vždy do značné míry o marketingu. Dnes to však vypadá, že politika je jenom marketing. A volby v hlavním městě ukážou, jestli to platí definitivně.

Hnutí ANO před čtyřmi roky vyvolalo v Praze dojem, že vše je jednoduché: stačí to prostě zařídit. Ono slovo „prostě“ znělo tak často, že doteď rezonuje v uších. Volba Adriany Krnáčové tehdy vypadala v mnoha ohledech rozumně – energická žena, která bojovala proti korupci a nepatřila k žádnému ekonomickému klanu. Ale politika je náročná disciplína. Nadšení nestačí, je potřeba znát pravidla politiky, umět vyjednávat, mít výdrž, určit si jasné cíle.

Reklama
Reklama

Krnáčová na svou roli nestačila, město se nepohnulo z místa, naopak se ukázalo, že řada problémů se vůbec neřešila a neřeší. Ke své smůle primátorka situaci ještě nešťastně doprovázela výroky o zpovykaných Pražanech, případně o tom, že Praha je snad prokletá. Slabé řízení se tak spojilo se směšností, což je pro politiku možná nejhorší kombinace.

Čtěte také: ODS a střela do nohy

Že je vedení města v podání ANO malér, potvrdil sám Andrej Babiš, když se rozhodl Krnáčovou sesadit. Byl to však evidentně ještě větší průšvih, než jsme si mysleli, protože šéf ANO už svým pražským členům nevěří vůbec. Sesadil i nového kandidáta na primátora (kterého si pražští členové ANO demokraticky zvolili) a určil jim jako lídra podnikatele Petra Stuchlíka.

Situace se tak opakuje: Andrej Babiš vytáhl svěží jméno, které má Pražany oslnit natolik, že zapomenou na poslední čtyři roky. Vlastně to trochu vypadá, že si šéf ANO myslí o obyvatelích hlavního města, že jsou domorodci, před kterými zacinká pestrobarevnými řetízky, a oni - oslněni tou krásou – mu vydají své území.

A může mu to vyjít. Zatím nemáme přesná data, nicméně jsme zřejmě svědky vůbec největší kampaně, kterou kdy Praha v komunálních volbách zažila. Nenarazit na nějakou akci, plakáty, billboardy či reklamní kostky hnutí ANO je poměrně těžké. Nakládá se tolik guláše, že by uživil snad celou republiku, rozdávají se dárky a slibuje se horem dolem.

Respekt 40/2018: Co potřebují česká města

Byty? Budou. Most? Bude. Levné taxi? Bude. Vlastně bude vše, protože ANO to prostě zařídí, jen už neříká „prostě“. A aby to vypadalo sexy, provázejí vše hezké vizualizace, které mají navodit dojem, že už je to vlastně hotovo. Když se někdo začne ptát, jak to chtějí udělat, zaplatit a vyřešit, už je na stole další projekt a další obrázky, aby řeč nestála. Krásný svět iluzí.

Člověk, jenž neprojevoval větší zájem o správu města, o kterém ještě před pár měsíci většina obyvatel ani neslyšela a pořád toho o něm ví velmi málo, má najednou lék na vše. A dokonce se snaží vypadat jako muž z lidu, takže jsme svědky absurdní situace, kdy dva multimilionáři (Babiš a Stuchlík) s vážnou tváří tvrdí, že na rozdíl od jiných stran a politiků vědí, jaký je život na sídlišti.

Shrnuto: za ANO stojí čtyřleté zpackané vedení města a kandidát, který nemá vůbec žádnou zkušenost s politikou. V ideálním světě by voliči poslali neúspěšnou stranu do opozice a jejího nového lídra tak vyzvali, ať se nejdřív ukáže, než dostane šanci město vést. Pakliže tedy ANO v Praze výrazně uspěje, posílí ještě trend posledních let: je jedno, co všechno jste pokazili, když máte dost peněz, svá média a dobrý marketing, můžete prostě všechno. A ještě vám k tomu mnozí zatleskají.

Čtěte také: ANO utratí za volby 150 milionů

01
Autor: Milan Jaroš
02
Autor: Milan Jaroš
03
Autor: Milan Jaroš
04
Autor: Milan Jaroš
05
Autor: Milan Jaroš
06
Autor: Milan Jaroš
07
Autor: Milan Jaroš
08
Autor: Milan Jaroš
10
Autor: Milan Jaroš
11
Autor: Milan Jaroš
12
Autor: Milan Jaroš
13
Autor: Milan Jaroš
14
Autor: Milan Jaroš
15
Autor: Milan Jaroš
16
Autor: Milan Jaroš
17
Autor: Milan Jaroš
18
Autor: Milan Jaroš
19
Kandidát ANO na pražského primátora; ilustrační foto • Autor: Milan Jaroš
20
Autor: Milan Jaroš
21
Autor: Milan Jaroš
Celá fotogalerie Zavřít fotogalerii

 

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Erik Tabery

šéfredaktor

erik_novy
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1895
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte