0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí5. 11. 20105 minut

Turbulence na letištích

Sebepřísnější letištní kontroly nikdy nezajistí absolutní bezpečnost pasažérů a leteckých zásilek.

Dříve přeplněné turisty, nyní malebné hlavní město Sana'a zeje prázdnotou. / Foto: Naďa Straková • Autor: Naďa Straková
Dříve přeplněné turisty, nyní malebné hlavní město Sana'a zeje prázdnotou. / Foto: Naďa Straková
Dříve přeplněné turisty, nyní malebné hlavní město Sana'a zeje prázdnotou. / Foto: Naďa Straková • Autor: Naďa Straková

Hned na úvod – Al-Káida na Arabském poloostrově má jen několik stovek členů a mezi Jemenci se (zatím) netěší velkým sympatiím. Toto jsou dvě zásadní informace, s kterými by měly operovat západní vlády v následujících týdnech a měsících, kdy se budou zabývat otázkou bezpečnosti leteckého provozu.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

V oblasti letecké dopravy (a nejen té) bude vždycky existovat prostor, který budou moci teroristi zneužít. Minulý týden svět náhle zjistil, že letecké dopravní zásilky neprochází tak přísnou kontrolou jako pasažéři, jestli vůbec nějakou procházejí. Různé státy uplatňují různě přísné politiky a monitoring tohoto typu letecké dopravy není plně koordinován.

Zatímco západní státy promptně dočasně pozastavily veškeré zásilky pocházející z Jemenu a Německo dokonce všechny přímé lety, Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) a jemenská vláda před unáhlenými reakcemi varují. Každý pochopitelně z trochu jiných důvodů.

IATA varuje, že příliš dlouho trvající opatření by mohlo rázně poškodit mezinárodní dopravu a tudíž i ekonomiky západních států, Jemen se obává, že větší izolace zhorší už takto neutěšenou ekonomickou situaci v zemi, kde nezaměstnanost činí přes 35 procent.

Dříve přeplněné turisty, nyní malebné hlavní město Sana'a zeje prázdnotou. / Foto: Naďa Straková • Autor: Naďa Straková
Dříve přeplněné turisty, nyní malebné hlavní město Sana'a zeje prázdnotou. / Foto: Naďa Straková
Dříve přeplněné turisty, nyní malebné hlavní město Sana'a zeje prázdnotou. / Foto: Naďa Straková • Autor: Naďa Straková

„Jemenu dochází ropa, voda a možná i čas,“ prohlásil tento týden na londýnské konferenci britský ministr pro mezinárodní rozvoj Alan Duncan. Kromě toho tuto nejchudší zemi na Arabském poloostrově trápí skomírající ekonomika, rozsáhlá chudoba, rozbujelá korupce a negramotnost až u poloviny obyvatel. Jinými slovy ideální prostředí pro rekrutování potenciálních teroristů. Bezpečný Jemen je podle Duncana pro Západ klíčový a jeho bezpečnost lze zajistit jen aktivní pomocí „západních přátel“, ne izolací. (V této souvislosti si dovolím podoktnout, že i česká vláda se rozhodla zavřít v Sana'a ambasádu a ukončit svou rozvojovou pomoc, kterou léta Jemenu poskytovala. Ale to je téma na samostatný článek).

Ve stejném duchu jako Duncan apeluje na Západ i šéfredaktor novin Yemen Observer Faríz Sanabani ve svém editorialu nazvaném „Nedopusťme, aby jedno shnilé jablko zkazilo celý sud“.

„Toto je pro Jemen kolektivní trest. Musíme izolovat Al-Káidu, ne Jemen,“ píše ve sloupku mladý, na Západě vzdělaný Sanabani. „Boj s terorismem jen silou nevyhrajeme. To naopak vytvoří nové nepřátelé,“ dodává v rozhovoru pro britskou BBC.

Bývalý premiér a nynější předseda tamního poradního sboru šúry Abdul Azíz Abdul Ghání označil současnou reakci západních států na nevybuchlé balíčky „velkou výhrou pro Al-Káidu“. „Je to pro ně jasná odměna,“ řekl BBC.

Nespokojeni jsou ale i pasažéři. Přísnější kontroly, které leckdy zachází za hranice slušnosti, znepříjemňují létání hlavně lidem, kteří svoje profese bez létání nemohou provozovat. Jeden posluchač BBC zašel tak daleko, že s nadsázkou prohlásil, že by raději v letadle vybuchl, než aby se vzdával toho mála z pohodlí, které letecké společnosti a letiště ještě mohou poskytnout.

Potřeba větší koordinace a důslednějších kontrol leteckých dopravních zásilek je nasnadě. IATA v současnosti pracuje na systému, který by brzy měl pokrýt 80 procent zásilek a který státům i leteckým společnostem poskytne elektronickou formou informace o tom, kdo, co, odkud kam a komu posílá.

Co asi vyroste z této generace dětí? / Foto: Naďa Straková • Autor: Naďa Straková
Co asi vyroste z této generace dětí? / Foto: Naďa Straková
Co asi vyroste z této generace dětí? / Foto: Naďa Straková • Autor: Naďa Straková

Uplatňování stejně přísných pravidel, jež se aplikují při kontrole pasažérů, však nikdy možné nebude. Bylo by to příliš drahé, říká IATA, a technicky nerealizovatelné, tvrdí jiní. „Prostě v tomto případě neexisiuje žádné jednoznačné řešení,“ shrnul svůj názor na věc David Learmount z onlineového magazínu Flight Global (www.flightglobal.com), který se věnuje problematice leteckého průmyslu.

Nevyřešenou otázkou stále zůstávají letištní skenery. Ty totiž nedokáží vystopovat všechny typy výbušnin, jako například český semtex, a naši bezpečnost nám tudíž nezajistí ani sebepřísnější kontroly. Ani zavedení „svlékacích“ rentgenových rámů pro pasažéry, na které se Amerika chystá a které Evropa stále jen zvažuje, není žádná pojistka bezpečnosti. Žádná vláda, ani letecká společnost však tohle veřejně nepřizná. Jsou to jen odborníci, kteří na tento fakt upozorňují.

Zatím žádný letištní skener neodhalil jediný plánovaný letecký teroristický útok. V danou chvíli se stále musíme spoléhat na tipy od lidí, kteří jsou nebo byli na radikály nějakým způsobem napojeni. Jako v případě nevybuchlých jemenských zásilek. Proto ta nutnost spolupráce s Jemenem.

---

Laskavý čtenář snad promine trochu sebe-propagace - o tom, že v Jemenu nežijí jen teroristi, se můžete přesvědčit v tomto video-klipu, který autorka těchto řádků pomáhala točit pro tamní Britskou radu.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].