0:00
0:00
Kultura24. 1. 20213 minuty

Nepotkali se u Kolína, ale vůbec to nevadí

Večerníček Mlsné medvědí příběhy potvrzuje sílu mladé animátorské generace

Poetický snímek Plody mraků Kateřiny Karhánkové předloni objel snad všechny světové festivaly a nakonec si z toho berlínského odnesl cenu pro nejlepší evropský film pro děti. Příběh o překonávání strachu a krocích do neznáma představuje to nejlepší, co v české animaci v posledních letech vzniklo.

O talentu Karhánkové – a dalších výrazných českých autorek mladé generace Alexandry Májové a Milady Těšitelové, které s Karhánkovou psaly scénář – se teď může přesvědčit nejen festivalové, ale i široké publikum díky šestadvacetidílnému večerníčku Mlsné medvědí příběhy, který od neděle vysílá Česká televize.

Mlsné medvědí příběhy vznikly volně na motivy knihy Malá medvědí knížka v koprodukci společnosti Bionaut a ČT a za přispění evropských peněz. Příběhy se točí kolem dvojice medvědů – velkého Medvěda a malého Mišky –, kteří ze všeho nejvíc rádi jedí. Jednou se k jídlu musí dostat přes hromadu neumytého nádobí, jindy jim francouzská tetička pošle tamní delikatesu nebo se vydají na lanýže (díl Na lanýže soutěžil na zlínském filmovém festivalu).

↓ INZERCE

Krátká dobrodružství jsou vtipná a hravá: netopýr v jednu chvíli žere moly jako počítačový Pac-Man, myš vede michelinskou restauraci, bachyně má vytříbený slovník… Zásadně k vyznění přispívá i akvarelové výtvarné pojetí ilustrátora Filipa Pošivače, jehož něžné i hravé ztvárnění medvědího mikrosvěta nezapře fascinaci přírodou, smysl pro humor i výjimečný cit pro detail.

Zároveň v sobě medvědí příběhy nesou nenásilná a sdílná ponaučení – že se lenost nevyplácí, že je dobré dát věcem a lidem šanci, ochutnat všechny chutě světa a nebát se neznámého. Jako například netopýr Mojmír (díl Nečekaná návštěva), který si jedné noci zdřímne v medvědím sklepě, ale ukáže se, že umí za zpěvu reggae být víc než užitečný kamarád.

Mlsné medvědí příběhy pracují na podobném principu „přesahových poselství“ jako Plody mraků – ty byly v tomhle ohledu chytře multi-generační svým temnějším výtvarným pojetím Alžběty Skálové i tématy strachu z neznáma a odvaze vykročit z něj, jež komunikovaly beze slov.

Mlsní medvědi mluví a víc míří na menšího diváka. Zároveň ho však nepodceňují, jsou naladěné na jeho vnímání, nahlížejí do jeho světa a inteligentně ho obohacují. Nejen proto je pro dospělého diváka radost se na ně dívat.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].