Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura

Animovat jako když Lars von Trier točí

České snímky Dcera a Pouštět draka uspěly na filmovém festivalu v Annecy

Dcera
Dcera • Autor: kviff.com

Česká animace o víkendu výrazně uspěla na festivalu ve francouzském Annecy. Absolventský snímek Dcera studentky animace na FAMU Darii Kascheevy získal hlavní cenu v soutěži studentských filmů. U krátkého loutkového filmu zaujalo téma (ne)možnosti porozumění mezi otcem a dcerou - a také animační technika, která mění to, co si představíme pod loutkovým filmem. Táž porota pak ocenila jako nejlepší dětský film poetický snímek Pouštět draka Martina Smatany, také absolventa katedry animace FAMU. Měl premiéru začátkem roku na festivalu v Berlíně a pojednává o vyrovnávání se malého chlapce se smrtí milovaného dědy.

Dcera je ukázkou, jak silně je možné vyprávět na malé ploše zhruba dvanácti minut. Z melancholického a rozjitřeného pojetí je cítit osobní investice a zkušenost, o níž Kascheeva v souvislosti s filmem otevřeně mluví. Beze slov vyprávěný příběh o vztahu otce a dcery, o nevyřčených emocích i tužbách a míjení, začíná v krajním momentu na nemocničním pokoji, ale záhy se rozlétne do vzpomínek – jako pták, jenž funguje jako spouštěč i jako metafora Kascheeva přitom dává prostor oběma stranám, které k sobě nikdy nedokázaly najít cestu, často bez zlého úmyslu.

Reklama
Reklama

https://www.youtube.com/watch?v=0K4iTXElx4E

Dojemný příběh, jenž tak pojednává rovněž o ochotě pochopit druhého, ožívá díky způsobu animace, který Kascheeva, jež dříve studovala zvuk v Moskvě a pracovala na moskevském divadle, zvolila. U loutkové animace jednak netypicky překreslovala výrazy očí loutek, aby mohla vyjádřit jejich emoce a často nenápadné vnitřní posuny. Jedno mrknutí oka nebo pohled stranou v sobě nesou obrovskou citovou informaci i skryté drama.

Zároveň se inspirovala z paradokumentární, realistické větve hrané kinematografie – sama cituje dánské hnutí Dogma 95. Napodobila pohyb ruční kamery tak, že se snímek přibližuje filmům hraným. Snímá hektický pohyb, sleduje postavy v nezvyklých úhlech, těsně nalepená na jejich „těla“ vytváří například hmatatelný pocit úzkosti.

Dcera je jedním ze tří snímků koprodukčního projektu Trojhlas, který je výsledkem spojení tří loutkových studentských prací, jež vznikaly souběžně na třech českých uměleckých školách - FAMU, UMPRUM a Západočeské univerzitě v Plzni. Kromě Dcery je v pásmu snímek Noctuelle Martina Petrlíčka, loutková hororová noční můra o výrobci motýlů, kteří roznášejí lidem sny, a film Betonová džungle Marie Urbánkové o dětské představivosti, která promění obyčejné zvuky z paneláku ve fantastický svět. V českých kinech bude Trojhlas uveden na podzim.

Čtěte také: Je to čím dál lepší, mami

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Jindřiška Bláhová

redaktorka, kultura

blahova
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte