Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kontext

Noční vlaky můžou spojit Evropu s ekologickou budoucností

Redakční menu: Výběr textů ze světových médií

Rakouské noční vlaky Nightjet • Autor: Wikimedia Commons - Lukas3333 (CC BY-SA 4.0)
Rakouské noční vlaky Nightjet • Autor: Wikimedia Commons - Lukas3333 (CC BY-SA 4.0)

Na tratě mezi evropskými metropolemi se vracejí noční vlaky zahnané před časem do dep nízkými cenami letenek. Teď jim doba přeje, poptávka po zeleném cestování stoupá. Čtyři země se už spojily a jejich dominantní dopravci žádají EU o pomoc při budování celoevropské sítě nočních železničních spojů (ne, České dráhy u toho bohužel zatím nejsou). O věci informuje Politico.eu.

Toto úterý uzavřely Francie, Německo, Rakousko a Švýcarsko dohodu, že nejpozději od konce příštího roku začne rakouský národní dopravce Österreichische Bundesbahnen v kooperaci s Deutsche Bahn, francouzskou SNCF a Švýcarskými spolkovými drahami provozovat noční spoj z Vídně do Paříže. O rok později chce čtveřice přidat trasy Berlín-Paříž a Berlín Brusel. V plánu jsou také noční linky z Curychu do Říma a Barcelony.

V Německu je to chápáno jako zásadní převrat. Je to jen pár let, co Deutsche Bahn s odkazem na malý zájem přestaly vypravovat spací vlaky a přepustily jejich síť Rakušanům. Teď ale tlak na čistější cestování zavelel v Berlíně k přehodnocení ekonomických pravd. „Našim cílem je umožnit lidem cestovat napříč Evropou tím nejlepším možným způsobem – vlakem,“ cituje Politico německého ministra dopravy Andrease Scheuera.

Evropská síť nočních spojů vzala za své kvůli snahám národních dopravců osekat náklady. Ještě v létě Deutsche Bahn odmítla návrh řady německých europoslanců, aby zavedla noční spoj z Berlína do Bruselu. Ale unijní Green Deal (a rakouský úspěch s provozem sítě expresů NightJet) přiměl ministra Scheuera k otočce. A v září tak ohlásil plán obnovit někdejší proslulou transkontinentální síť Trans-Europe Express.

Noční vlaky samozřejmě hned neudělají velký zářez do byznysu s levným létáním. Jen aerolinky Ryanair přepravily loni po Evropě 152 miliónů cestujících, připomíná Politico, zatímco rakouské ÖBB mají prozatím skromný cíl zdvojnásobit v několika následujících letech počet cestujících v nočních spojích na tři miliony.

Noční spoje ale začínají dotovat i jiné země EU jako Holandsko nebo Švédsko, soukromí dopravci zabezpečují přímé spací linky ze Stockholmu do Hamburku, nebo – Politico tu zmiňuje českou společnost RegioJet – propojují střední Evropu.

Železniční společnosti chtějí po Unii, aby jim s jejich cílem čistého cestování pomohla - penězi i novou politikou tlačící dopravu pryč od ničivého létání. „Noční vlaky mohou přežít jedině ve správně nastaveném kontextu,“ řekl magazínu šéf Rakouských spolkových drah Andreas Matthä - a měl tím na mysli především to, aby železnice nemusela čelit neférové konkurenci aerolinek.

Tímto směrem se dívá i Strategie pro udržitelnou a chytrou mobilitu, kterou Evropská komise představila tento týden a která mimo jiné usiluje o to, aby vzdálenost do tisíce kilometrů (zhruba cesta z Berlína do Paříže) lidé překonávali nikoli letadlem, ale vlakem. „Chceme-li dosáhnout klimatických cílů EU v osekání emisí, musí se o to zásadně přičinit dopravní sektor,“ řekl při představování strategie první místopředseda Evropské komise zodpovědný za Green Deal Frans Timmermans.

„Chceme  zásadně změnit a zjednodušit způsob, jakým se v Evropě přesunují lidé i zboží. Náš plán umožní snadno kombinovat různé způsoby přepravy během jedné cesty a promění současný dopravní systém v udržitelnou, chytrou a odolnou páteř návratu Evropanů z koronavirové krize zpět do zdravých časů.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].