0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kontext5. 12. 202312 minut

(Ne)šťastný hlavák. Má brutalistní halu nahradit otevřená dřevostavba?

Radikální návrh dánského studia rozpoutal vzrušenou debatu (nejen) o podobě nejdůležitějšího českého nádraží  

Autor: Matěj Stránský

Cestující, kteří vystoupí z vlaku na pražském hlavním nádraží, nečeká obzvlášť příjemný vstup do české metropole. Pokud vyjdou z nástupiště „nahoru“ na magistrálu, ocitnou se tváří v tvář rušné tříproudové dálnici a šedivému parkovišti. V případě, že sjedou z peronu po eskalátorech dolů a projdou podchodem do odbavovací haly, čeká je o poznání snesitelnější uvítání. Do červené barvy laděný, ovšem trochu potemnělý interiér ze sedmdesátých let minulého století navozuje retro atmosféru, zároveň je zaplněný obchody a restauracemi, takže působí nepřehledně i trochu lacině. Po východu z haly každopádně následuje další střih: průchod špinavým parčíkem, kde je lepší se příliš nezastavovat a rychle projít směrem k několik minut vzdálené tramvajové zastávce.

Mezi městskými politiky i veřejností panuje shoda, že současná tvář nádraží příliš neodpovídá ideálu moderního železničního terminálu pro 21. století – a chtěli by to změnit. Radikální návrh přestavby od dánského studia Henning Larsen Architects, který minulý týden vzešel z mezinárodní soutěže jako vítězný, však zapůsobil jako blesk z čistého nebe a vyvolal velmi kritické reakce. Koncepce pojmenovaná Šťastný Hlavák totiž navrhuje většinu výše popsané odbavovací haly ze sedmdesátých let zbourat a na jejím místě vytvořit projekt, jehož dominantním prvkem je mohutná otevřená dřevěná konstrukce připomínající pergolu.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Exoticky vypadající projekt za dvě miliardy vyvolal příval soudů nejen na sociálních sítích, jak je dnes obvyklé, ale velkou kritiku u významné části odborné veřejnosti. Vadí jí především to, že návrh plánuje fakticky zbořit architektonicky hodnotnou brutalistní stavbu, která je podle ministerstva kultury navíc památkově chráněná – což však organizátoři soutěže i vlastník budovy popírají. Pak jsou tu i námitky, zda je v dnešní době všeobecného šetření nutné investovat miliardy do stavby zcela nové budovy, když byla přitom ta stávající relativně nedávno opravena. To všechno lze zahrnout pod obecnější, systémovou a možná nejdůležitější otázku. Tedy jestli proces, z nějž vzešel vítězný návrh, skutečně proběhl způsobem, jakým by se o podobně významných stavbách mělo rozhodovat. Potažmo jak by moderní městské plánování mělo vypadat a co by mělo zahrnovat.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc