Margarínové narozeniny
Ve středu uplyne sto čtyřicet let od vzniku margarínu. Co má společného s plastovými okny a hypotékou?
15. července 1869 byl prý vynalezen margarín. Namíchal ho pařížský lékárník a chemik Hippolyte Mege-Mouriés: smíchal hovězí tuk s mlékem, čímž vznikla ideální náhražka, vhodná pro lidové vrstvy i pro věčně hladové vojáky Napoleonovy armády. Při té příležitosti se hodí zavzpomínat ještě na jednu etapu: na dobu tak před patnácti lety, kdy jsme se my, čeští spotřebitelé, nechali přesvědčit, že náhražka je lepší než originál a začali ve velkém kupovat margarín místo másla. Margarín je totiž jeden z přeludů 90. let.
Margarín, ne už z hovězího loje, ale z fyzikálně napěněných a ztužených olejů, vtrhnul na český trh krátce po Listopadu. Značky Rama a Flora, které provedly nejrychlejší expanzi, sem dovezl Unilever (mimochodem, přímý pokračovatel firmy, která vyráběla první margarín), takže to bylo také jedno z prvních setkání českého zákazníka s promazaným soukolím dobře cíleného nadnárodního marketingu. Spotřeba másla se od roku 1989 do roku 2000 snížila skoro na polovinu, a adekvátně vzrostla spotřeba margarínu. Jistě, bylo to hodně kvůli ceně a také kvůli zdraví. Ale mnoho lidí skutečně uvěřilo, že chemicky upravený olej chutná lépe než voňavý mléčný tuk z kravského vemene.
Není to jediný omyl, který připomíná trochu až dojemnou naivitu společnosti, která tolik věřila, že na západě to znají lépe. A že marketingová říkadla nemohou být špatná, když jsou produktem vyspělé demokracie.
Plastová okna byla další takový pokrokový import. Kolik domů dostalo osudovou ránu v podobě nového okna z umělé hmoty? Anebo bydlení ve vlastním. Byly to hlavně slogany bankovních domů, co dokázalo usadit do mozků obyvatel všeobecné přesvědčení, že platit nájem je pod úroveň a byt si může koupit každý.
A co je na tom zajímavé? Že právě z těchto detailů je vidět, že doba a společnost se změnila. Nové domy už nemívají okna z plastu. A mnohem víc lidí také ví, že si takový nový dům nemůže dovolit a že pro ně není výhodné brát si na něj hypotéku, ačkoliv jim třeba banka v letáčku tvrdí opak. Poslední dva roky stoupá také spotřeba másla. Jistě, je to kvůli tomu, že výrazně zlevnilo. Ale snad je to i další důkaz, že český spotřebitel je přiměřeně sebevědomý, kritický a vyspělý. A že věří víc vlastní chuti než nadnárodnímu marketingu. A že se sám dokáže rozhodnout, zda oslaví nebo neoslaví výročí margarínu.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].