0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Agenda5. 12. 20086 minut

Automobilky na kolenou

Americké automobilky balancují na pokraji bankrotu, těm evropským zatím jen klesají tržby.

Astronaut
 
Autor: ČTK
Autor: ČTK

Boj o záchranu. Tak by se daly zhodnotit poslední události v amerických automobilkách. Odboráři amerických automobilek sdružení v odborové organizaci United Auto Workers se totiž nechali slyšet, že jsou ochotní ustoupit managementu firem General Motors, Chrysler a Ford a slevit ze svých stávajících výhod. Změny by se mohl dočkat například program jobs bank, který zaručuje propuštěným zaměstnancům stávající mzdu, dokud si nenajdou jiné zaměstnání.

↓ INZERCE

Odboráři se tak snaží podpořit šéfy automobilek, kteří v americkém Kongresu dojednávají státní pomoc ve výši 34 miliard dolarů. Nejvyšší management detroitské trojky přesvědčuje zákonodárce o nezbytnosti takové pomoci. Varují před bankrotem svých společností a ztrátou práce pro tři miliony lidí, kteří jsou na jejich výrobě závislí. „Staví se do role hnacího motoru ekonomiky, ale tak úplně to není. Za několik let by je stejně mohla zahraniční konkurence převálcovat,“ okomentoval jejich snahu analytik České spořitelny Luboš Mokráš.

Problémy nepřinesla jen krize

Americké automobilky čelí prudkému propadu poptávky. Za listopad jim poklesly prodeje aut v průměru o 40 procent, protože si Američané začali utahovat opasky. Pokud už se rozhodnou koupit automobil, většinou to nebývá vůz s vysokou spotřebou, který sjíždí z detroitských výrobních linek. A právě to je vedle nákladných smluv s odbory problém, který se automobilkám vytýká. „Oba faktory hrají velkou roli. Více je asi zatěžovaly smlouvy s odbory, ale s těmi zase nemohli nic dělat. Jejich vznik se datuje už do 50. let, a bylo by těžké je nějakým způsobem měnit. Mohli se ale o to více zaměřit na modernizaci vyráběných aut,“ myslí si Mokráš.

Šéfové „velké trojky“ v Kongresu slibují zlepšení a restrukturalizaci výroby. Vzdávají se také svých platů, prodávají firemní tryskáče i podíly v dalších firmách. Například Ford se už od loňského roku zbavil svých značek Aston Martin, Jaguar, Land Rover a většiny svého podílu v Mazdě. Sliby nakonec zřejmě padnou na úrodnou půdu. Například předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiová ani nepřipouští možnost, že by jim pomoc nebyla poskytnuta. Finanční injekci je nakloněn také nový americký prezident Barack Obama. Spíše se teď vedou dohady o tom, zda pomoc půjde ze schváleného 750miliardového balíčku pro finanční sektor nebo z prostředků, které měly jít na podporu vývoje ekologičtějších motorů.

Přílišná provázanost

Americké automobilky jsou daleko svázanější s celou ekonomikou, než je tomu například v Evropě. Ve Spojených státech je totiž rozšířené hlavně u větších firem podnikové financování penzijních fondů a zdravotní péče. „Už delší dobu se ukazuje, že to není nejlepší řešení. Ukázalo se to v případě Enronu, kdy většinu z prostředků v penzijním fondu tvořily akcie samotné firmy. Při krachu tak zaměstnanci nepřišli jen o práci, ale i o úspory na stáří,“ upozorňuje Mokráš. Takový systém navíc omezuje pružnost trhu práce, protože lidé jsou pak svázání s danou společností.

Pokud by automobilky zkrachovaly, znamenalo by to další náklady pro vládní agenturu Pension Benefit Guaranty Corporation, která poskytuje záruky za podnikové penze. Ozdravný proces ale bude, v případě, že výrobci aut dostanou státní pomoc, stejně během na dlouhou trať. „V první fázi by šlo o úpravu smluv s odbory a změnu financování výroby. To by mohly automobilky stihnout v příštím roce. Druhá fáze spočívající ve změně samotné produkce bude trvat několik let,“ předpovídá Mokráš.

Problémy na starém kontinentu

Slábnoucí poptávka dopadá už i na evropské výrobce. V říjnu zde klesla poptávka o 15 procent a v příštím roce by měl pokles pokračovat. Například německá asociace automobilového průmyslu na příští rok očekává pokles prodejů z letošních 3,1 milionu na 2,9 milionu vozů. Německá automobilka Porsche oznámila, že oddálí vzhledem k propadu v poptávce převzetí Volkswagenu.

Některé evropské vlády tak zvažují pomoc pro automobilky. Švédsko by mohlo podpořit Volvo a Saab, Portugalsko už oznámilo, že poskytne místním pobočkám Volkswagenu a  Peugeotu-Citroenu finanční injekci ve výši 200 milionů eur. Nejnovější zprávy mluví o francouzském balíčku ve výši 20 miliard eur, který by měl být zaměřený také na výrobce automobilů. Balíček zřejmě podpoří konkrétní provozy a navíc nabídne občanům 1000 euro ke každému novému vozu, pokud zároveň zlikviduje svůj starý automobil.

Výhoda pro Česko?

Taková pomoc by se mohla hodit i místnímu výrobci TPCA v Kolíně. „Pokud ve Francii toto zavedou, tak nám to ještě zvýší poptávku, protože je to náš druhý hlavní trh hned po Itálii,“ prozradil Respektu.cz tiskový mluvčí TPCA Radek Kňava. Kolínské automobilce zatím počet objednávek neklesá, protože vyrábí nejnižší třídu vozů s nízkou spotřebou. Podobné automobily vyrábí od listopadu také nošovická továrna Hyundai. „Ani my nezaznamenáváme pokles odbytu. Vyrobili jsme zatím zhruba 7 tisíc vozů a v příštím roce by to mělo být 185 tisíc,“ řekl Respektu.cz tiskový mluvčí Petr Vaněk.

Pokles tržeb tak zatím v Česku zaznamenává pouze mladoboleslavská Škoda Auto, která již několikrát musela pozastavit výrobu, aby vyprázdnila sklady. Produkce by měla stát pravděpodobně také na začátku příštího roku. „O pracovní době v příštím roce se stále jedná,“ uvedl pro Respekt.cz tiskový mluvčí Jaroslav Černý. České automobilky se ale zřejmě nějaké státní pomoci nedočkají. Ministerstvo financí dalo již dříve najevo, že taková pomoc nepřipadá v úvahu.

Kdyby skutečně členské státy podporovaly jen své automobilky, tak by mohla zasáhnout Evropská komise, protože by šlo o nedovolenou podporu,“ varuje před hurá akcemi jednotlivých států Mokráš. Podle něj by mělo dojít k nějakému koordinovanému opatření na úrovni Evropské unie. Zatím se ale Unie v tomto příliš neosvědčila.

Například když Irsko zavedlo 100 procentní pojištění vkladů v bankách, reagovaly na to státy podobnými kroky bez spolupráce s ostatními. To prohloubilo ještě více paniku na finančních trzích. „Pokud by se to samé opakovalo u automobilek, podkopalo by to samotné základy, na kterých Unie stojí, tedy společný hospodářský prostor,“ doplnil Mokráš.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].