Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

V Pittsburghu vyrážejí do ulic první taxíky bez řidiče

Uber taxi bez řidiče • Autor: Uber
Uber taxi bez řidiče • Autor: Uber

Ve středu vyjedou v Pittsburghu do ulic první taxíky bez řidiče, tedy robotizovaná auta, která se řídí sama. Přirozená otázka zní: jak je to možné? To už je všechno vyřešeno? Američané už mají předpisy? Mají vyřešeny všechny etické, právní i praktické otázky? Technologie už je “hotová”? Odpověď, jak ukazuje The Washington Post, zní: nikoliv. A přesto taxíky vyjedou a v celé události je dost možná skrytá odpověď na otázku, proč Spojené státy jsou a zřejmě ještě dlouho budou průkopníky technologických inovací.

Počítači řízené taxíky do ulic Pittsburghu vyšle známá firma Uber. Není úplně první, v omezenějším experimentu ji v Singapuru předběhla firma XY, ale v Pittsburghu se bude jezdit v mnohem větším rozsahu. Auta nebudou vypadat zvenku nijak futuristicky, půjde o upravené fordy a volva. Uber rozešle vybranému okruhu zákazníků nabídku, zda se nechtějí experimentu účastnit a robotizované taxíky začít používat. Ti z nich, kteří mají dostatečný smysl pro dobrodružství, pak čeká auto se dvěma firemními experty, kteří budou na vše dohlížet a v nejhorším všechno zachraňovat.

Protože technologie skutečně ještě není dotažená. Robotizovaná auta mají problémy s viděním. Stačí, aby zapršelo - a kaluže a lesklý povrch je zmatou natolik, že nepoznají, kde končí silnice a začíná chodník. Ani ježdění ve sněhu zatím nikdo nevyřešil. Auta neumí také rozpoznávat lidská gesta. Občas si spletou most s jinou překážkou, některá prý z mostu spadla. A v Pittsburghu je hodně mostů.

Uber nicméně staví na filozofii, která je základem uvažování v Silicon Valley. “V podstatě za článek víry se považuje přesvědčení, že inovace budou vždy daleko předbíhat pravidla. Svět je chápán jako laboratoř, v níž je možné vylepšit životní podmínky, pokud je inovátorům dopřána svoboda experimentovat,” píše The Washington Post. Chris Urmson dřívější vysoký manažer Googlu, tak údajně prohlásil, že “jednou ze skvělých věcí na americké kultuře inovací je, že pokud zákon neříká, že něco nesmíte, tak to můžete”.

A v Pensylvánii, kde se Pittsburgh nachází, zákon nic takového neříká: zpožďuje se totiž za tempem práce vynálezců o celé míle. Zákon, který bude testování neřízených vozidel upravovat, se sice chystá, jeho schválení je ale ještě daleko a Uber má auta už v garáži. A od středy v ulicích.

Uber ale není tak úplně divoký jezdec, byť jeho zakladatelé jsou podobně jako spousta dalších technologických samorostů politickými libertariány, kteří na nějaké ty státní zásahy a regulace celkem kašlou. V případě robotizované taxislužby přesto volila firma obezřetnější taktiku:vydali se přímo za starostou města a navrhli mu, že udělají z Pittsburghu centrum vývoje technologie, jež má potenciál zásadně změnit pozemní dopravu.

Starosta William Peduto říká, že byl nejdříve vyděšený. “Myslel je, že neřízená auta přijdou za mnoho let, ne za pár měsíců,” popisuje úlek. Pak ale přistoupil na to, že ve své podstatě nebezpečný experiment je vlastně obrovská šance. “Je mi jednapadesát a nikdy jsem neviděl své město růst. Pokud bychom se nechtěli stát lídrem v odvětví, které může navždy změnit dopravu, přepustíme šanci jinému městu.”

Taxík pro dobrodružné povahy. (Jeden z robotizovaných vozů Volvo, které Uber začne používat v Pittsburghu)
Taxík pro dobrodružné povahy. (Jeden z robotizovaných vozů Volvo, které Uber začne používat v Pittsburghu)

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].