čtvrtek 15. 6. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

„Připadal jsem si jako ve filmu.“ Nebo: „Byla to taková až komiksová situace!“ Kdo z nás tahle slova nikdy nevyřkl nebo je aspoň neslyšel říci od někoho z přátel? Pak ale existují tvůrci nadaní tak specifickým stylem, že jejich fanoušci přirovnávají svět přímo k jejich dílům. Když někdo řekne „Tohle je jak z Davida Lynche“, ostatní budou rozumět, že se tím myslí surreálný bizár.

Podobně specifickým stylem disponuje americký režisér Wes Anderson. Pro jeho filmy jsou typické čisté, geometrické kompozice záběrů. Na scéně je uklizeno, často se v ní vyskytují tlumené, pastelové barvy; fialová, žlutá, bledě modrá. Celý dojem z obrazu je tak trochu retro.

Reklama
Reklama

Jednoho dne si tak někdo řekl: „Tady to vypadá jako ve filmu od Wese Andersona!“ Ten člověk měl u sebe fotoaparát, scenérii vyfotil a fotku dal na sociální síť Reddit. Vznikla skupina, která má název Accidental Wes Anderson. Jejím cílem je shromažďovat lokace z reálného světa, které jako by vypadly právě z filmů tohoto nezávislého amerického tvůrce. Fórum spustilo smršť kreativity a nostalgie: nyní už účet sleduje dvacet tisíc přispěvatelů, kteří ho zahrnuli množstvím fantaskního materiálu z celé planety.

Key Largo, Florida
Key Largo, Florida • Autor: Meunderwears

Je tu oranžová nákladní loď se dvěma kulatými okny jemně připomínající Andersonův film Life Aquatic – Život od vodou. Lze se proklikat množstvím fotografií ubytovacích zařízení téhle planety, což je jistě reminiscencí snímku Grand Hotel Budapest. Nádraží ve Filadelfii osciluje mezi dvěma referencemi: na newyorský snímek Royal Tenenbaums (Taková zvláštní rodinka) a vlakový film The Darjeeling Limited.

Některé fotografie jsou dokonalé, jiné slabší. Ale jedno mají ale společné všechny: svět na nich vypadá jako docela poetické místo, kde stojí za to žít.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Londýnští hasiči po celonočním zásahu konečně uhasili požár, který zachvátil věžák Grenfell Tower v západní části města. Přímá příčina ještě nebyla zjištěna - premiérka Theresa May nařídila veřejné šetření příčin požáru, který si vyžádal nejméně 17 životů. Další lidé se stále pohřešují. Jeden z přeživších obyvatel domu mluví o porouchané ledničce, která se sama vznítila. Nejen londýnská veřejnost ale vidí příčiny požáru mnohem hlouběji, v obrovské sociální nerovnosti v britském hlavním městě.

Grenfell Tower se nachází na Notting Hillu, což je čtvrť boháčů, kde i ten nejlevnější domek stojí přes milion liber. Dvacetičtyřpatrový věžák mezi tuhle londýnskou smetánku úplně nezapadal. V obecních bytech tu bydlelo zhruba šest set lidí, jejichž životní úroveň se od obyvatel milionářských vil se zahrádkami velmi liší. Panelák pobitý plechem, který měl maskovat nevzhlednost brutalistní stavby ze 70. let, se nad milionářskou čtvrtí vypínal jako osamělý ostrůvek komunálního bydlení v moři dobře zajištěných soukromých vlastníků.

Aby bylo jasno – vysoké domy nejsou doménou chudých, v některých londýnských mrakodrapech bydlí bohatí lidé. Ale tyto luxusní domy požáry nezažívají, píše Anna Minton z deníku Guardian. A připomíná, že obyvatelé paneláku si už čtyři roky stěžovali správci domu na nevyhovující bezpečnostní podmínky v budově, avšak nikdo je neposlouchal. Problém u těchto obecních domů je často právě v jejich správě. Stále více obcí přenechává správu svých domů soukromým firmám, aby se vyvlékly odpovědnosti, píše novinářka. Poskytuje tento systém bezpečí obyvatelům obecních domů?

Na varování znepokojených obyvatel došlo až ve chvíli, kdy dům zachvátil oheň. Centrální protipožární alarm selhal, stejně jako automatický hasicí systém. „Tohle by se nikdy nemohlo stát v okolních domech za dva nebo pět milionů. Nerovnost mezi bohatými a chudými v téhle zemi je nechutná,“ řekl londýnskému deníku Metro pastor Danny Vance z Notting Hillu. V podobném duchu komentují požár i novináři.

Komentátor Christian Caryl z amerického deníku Washington Post vidí v Grenfell Tower symbol prohlubující se propasti mezi Londýňany. Připomíná, že cesta k dnešní situaci vedla přes thatcheristické reformy v 80. letech, kdy se z Londýna stalo světové finanční centrum, které nasálo bankéře, manažery a konzultanty z celého světa. Důsledkem byl nárůst cen nemovitostí a chronický nedostatek obecního bydlení pro ty, kteří si nákup vlastního domu se svým platem nemohou dovolit. Británie i USA patří mezi země s velmi vysokým Giniho koeficientem, který měří nerovnost v příjmech lidí, upozorňuje Caryl.

Obě země podle komentátora musí dělat víc pro to, aby tuhle nerovnost snižovaly. „V liberálních demokraciích existuje problém, který není jen čistě ekonomický. Panuje tu atmosféra rozdělené společnosti a nedůvěry mezi jejími skupinami, rostoucí paranoia a odcizení. Tyto obavy jsou hnací silou voličů Donalda Trumpa, který jim říká zapomenutí lidé. Stejně tak ti, kteří hlasoval pro Brexit, chtějí získat zpět kontrolu nad svými životy. Ekonomickou rovinu tu ale nejde pominout, obzvlášť po neštěstích, jako byl londýnský požár, který ukázal, že nerovnost může být otázkou života a smrti. Sledují to západní lídři?“

Reklama
Reklama