0:00
0:00
Denní menu25. 8. 20176 minut

Novodobé valkýry chtějí nést prapor alternativní pravice

Fenomén tzv. alt-right neboli alternativní pravice zaměstnává v posledních měsících nejednoho akademika či novináře na obou stranách Atlantiku. Seyward Darby z amerického měsíčníku Harper´s Magazine k tématu přistoupila z dosud málo užívané perspektivy:  zkoumala roli a názory žen aktivně zapojených v hnutí, jehož členové mnohdy otevřeně zpochybňují (nejen) politické dispozice žen. Americká reportérka na několika příkladech fascinujícím způsobem vykresluje svět, který (nejenom) v otázkách genderu připomíná fašistická hnutí dvacátého století.

Hlavní protagonistkou článku je Lana Lokteff, štíhlá blondýna původem z USA, nyní žijící i ve Švédsku, odkud pochází její muž Henrik Palmgren. Společně řídí vlastní rozhlasovou stanici RedIce, která slouží jako propagandistická platforma alt-right. Rozmanitá koalice bílých nacionalistů, kteří se vymezují vůči multikulturalismu a „politické korektnosti“ a mnozí z nich sní o vzniku bílého etnostátu, bývá většinou vnímána jako hnutí bílých mužů, což by Lokteff ráda změnila. Její snažení nicméně není po vůli značné části příznivců alt-right - což nejen potvrzuje nálepku alt-right jako dominantně mužského hnutí, ale poukazuje to i na ideologickou nesourodost hnutí, které v poslední době opouští zákoutí internetových diskuzí a objevuje se ve světle každodenní politiky.

V únoru letošního roku Lana Lokteff přednášela ve Stockholmu na konferenci Myšlenky identitariánů: Povstání z trosek. V panelu řečníků zahrnujících evropské i americké členy alt-right  byla jedinou ženou, což podle novinářky odráží to, co si značná část hnutí o politicky aktivních ženách myslí. Ve své řeči Lokteffá vyzdvihovala roli žen, které podle ní „stojí za vítězstvím Donalda Trumpa…stejně tak jako to byly ženy, které stály za zvolením Adolfa Hitlera“.

↓ INZERCE

https://www.youtube.com/watch?v=BjnH99slHmE

„Co doopravdy pohání muže, jsou ženy a sex,“ vysvětlovala ve své přednášce: „Byly to právě valkýry, lvice a štítonošky, kvůli kterým muži bojovali bitvy za záchranu naší civilizace.“ Její řeč byla posléze zveřejněna na YouTube a vyvolala i v táboře alt-right rozporuplné reakce. Někteří ji chválili jako árijskou bohyni, jiní zavrhli myšlenku „ženy jakožto motoru muže“ a poukazovali na pravé místo ženy ve společnosti. „Pokud žena přednáší a dělá videa na YouTube, nemá čas rodit děti,“ namítá zde jeden z komentujících. Stejný názor zastává ostatně i jeden z dalších řečníků na konferenci Paul Ramsey: tvrdí, že ženy by neměly mít právo volit a myšlenku genderové rovnosti považuje za matku všech bludů.

Lana Lokteff by ženám právo volit ponechala, nicméně tvrdí, že v ideálním etnostátě by bílé domácnosti volily jako jedna jednotka. Myšlenku rovnosti pohlaví už tvrdě odmítá - podobně jako další ženy alt-right. V pořadu, který na RedIce moderuje, se objevují nejrůznější samozvané ženské odbornice na témata rodiny, genderu či bílého nacionalismu a všechny opakují obecně přijímanou linii alt-right: pohlaví si nejsou rovna, fyzicky ani nijak jinak, jsou nicméně stejně důležitá.

Muži jsou silní a racionální, ženy poddajné a emocionální, muži jsou dobří v politice, ženy v péči o rodinu, muži dělají rozhodnutí, ženy jim radí. Přežití bílé rasy pak závisí na tom, zda se obě pohlaví dobře zhostí svých přirozených rolí. Ženy alt-right se taktéž shodují v jednoznačném odmítání feminismu, který viní z toho, že dělá dnešní ženy nešťastné. Neustále se liberalizující společnost podle nich např. nutí ženy porovnávat příjmy s muži a vede k odmítnutí přirozeného a tradičního chování.

Jedna z blogerek a YouTube osobností alt-right komunity Ayla Stewart se tak během návštěvy studia RedIce rozpovídala o svém rozchodu s liberalismem a celkové politické transformaci. Ještě před několika lety byla feministka, podporovala práva homosexuálů a veřejně se hlásila k pohanství. V devatenácti se tato Američanka vdala a měla dítě, po nějaké době ji však manžel opustil - a stala se z ní takřka přes noc matka-samoživitelka. Podle svých slov cítila intenzivní tlak okolí, aby si našla práci a nedělala si starosti s životem bez manžela; to však nebylo to, co chtěla. Po čase se opět vdala, měla další děti a přidala se k mormonské církvi, díky které se setkala s knihou Fascinující ženství (Fascinating Womanhood) od Helen Andelin, osminásobné mormonské matky. Ayla Stewart tu nalezla útěchu v tvrzení, že obě pohlaví mají odlišné potřeby - a tím, že nerespektovala přirozené potřeby svého prvního muže, si vysvětluje i rozpad manželství. „Muž má vydělávat a cítit se respektován,“ říká dnes.

Ayla Stewart a Lana Lokteff - které si notují nejen v kritice feminismu, ale i migrace - a si navzájem prokázaly užitečnou službu: první návštěva rozhlasového studia RedIce ukázala širší svět alt-right komunity, druhá v matce v domácnosti získala nástroj, jímž může oslovit americkou komunitu křesťanských bílých nacionalistů - ke kterým jako samozvaná pohanka neměla nejblíže. Tato spojnice se jí bude hodit, protože RedIce má ambiciózní plány. Lokteff a její manžel chtějí založit mediální společnost fungující na podobném modelu jako hlavní médium americké alt-right scény Breitbart – jejich platforma má být nicméně (ještě) víc pravicová.

Amerika se poslední měsíce usilovně snaží porozumět tomu, co hnutí alt-right chce. Seyward Darby navrhuje, že by bylo užitečnější sledovat spíše to, kdo bude mít v rámci hnutí reálný vliv. Alt-right je stále velmi nesourodá směsice lidí, jejich názory si mnohdy navzájem odporují. V situaci, kdy se hnutí snaží transformovat z internetového fenoménu v reálnou politickou sílu, bude však nutné, aby si alespoň částečně utřídilo priority. Ženy jako Lana Lokteff se hlásí o své místo - a autorka si myslí, že jejich potenciál je veliký. Ostatně v podtitulku reportáže píše, že „ženy jsou budoucnost alt-right“.

https://www.youtube.com/watch?v=g46Gt5Yf53Q


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].