středa 3. 10. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

V několika německých městech to vypadalo to na zákaz vjezdu aut s dieselovým motorem, ale německá koaliční vláda zjevně nic podobně nepopulárního nepřipustí. Podle informací ekonomického tisku (zdezde nebo třeba zde) je po dlouhých jednáních na stole plán, který má dotlačit výrobce, aby zákazníkům nabídli buď úpravy jejich motorů, nebo výrazné slevy na nákup nových vozidel, jež by splňovaly přísnou normu EURO 6. O tom, že výrobci nejsou nadšení, nemůže být pochyb.

Kauza se týká výnosu německého soudu z února loňského roku, který umožnil znečistěným městům zákaz vjezdu starších vozidel z dieselovým motorem. Hamburk již této možnosti využil, další města se  chystají přidat. Vládní plán by se měl týkat 14 nejznečištěnějších německých měst, byť úroveň NO2 překračuje normy Evropské unie v hned šedesáti sídlech. Nový režim by se měl podle ministra Andrease Schaura týkat zhruba 1,4 milionu vozidel s motory splňujícími normy Euro 4 nebo Euro 5. Celkem takových aut ovšem jezdí po německých silnicích zhruba 8,6 milionu. Prodej dieselů v Německu zároveň rázně poklesl: jestliže ještě v roce 2017 představovaly 45 procent prodejů, minulý měsíc to podle Financial Times bylo pouze 30 procent. Důvodem je právě nejistota spojená s tímto pohonem.

Reklama
Reklama

Automobilky upozorňují především na to, že v době, kdy auta svým zákazníkům prodávaly, splňovaly jejich výrobky všechny tehdy platné normy. Některé odmítají provádět úpravy na vozidlech a budou se snažit majitele tlačit do zvýhodněných nákupů nových vozidel. Daimler například oznámil, že nabídne slevu až deset tisíc euro, pokud zákazníci vymění starý mercedes za nový. BMW mluví o šesti tisících eurech, Renault podobně jako Daimler o sumě deset tisíc .

15A_foto Milan Bureš
Autor: Milan Bureš

Francouzská PSA, která vyrábí Peugeoty a Citroeny, otevřeně odmítá platit za úpravy motorů právě s argumentem, že nikdy nic špatného neudělala. “Nevěříme, že se jedná o odpovědnost automobilek, protože v době, kdy se tato auta prodávala, splňovala všechny právní požadavky,”cituje Reuters generálního ředitele firmy Carlose Tavarese. Plné náklady úprav motorů rozhodně nehodlá krýt ani Volkswagen.

Úplně jinou námitku vznášejí ekologové, kteří tvrdí, že by měla být vláda na výrobce naopak mnohem tvrdší. O tom, že mnozí z nich podváděli s testováním motorů, není po aféře dieselgate pochyb. Ekologové se radovali, že soudní výnos povede k radikálním a hlavně rychlým změnám v automobilovém průmyslu, teď mají pocit, že se všechno zadrhává. Organizace Greenpeace například přímo obvinila automobilky, že se snaží situaci otočit a “své podvody s dieselem proměnit v ráj prodeje nových aut”.

Nicméně experti i tak náklady pro automobilky, ať už při úpravách stávajících vozidel nebo prostřednictvím slev na nové, odhadují až na 12,5 miliard eur. A třeba zástupci automobilky Renault dávají otevřeně najevo, že tak či onak je éra dieselu u konce. Právě probíhající autosalón v Paříži je ostatně plný nových modelů na elektřinu, jenže elektrovod mají problémy se zájmem zákazníků.

Zatím jsou citelně dražší než modely se spalovacími motory a automobilkám se je nedaří prodávat se ziskem, na jaký jsou zvyklé. Některé se dokonce pokoušejí prodávat nová auta za podobné ceny jako klasické vozy, což v praxi znamená pod výrobní cenou. Velké automobilky se širokou nabídkou si to v nevelkém množství mohou dovolit , menší se prý mohou dostat do problémů.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Autorka Denního menu před třemi lety navštívila pařížské sídlo Googlu, když psala o virtuálním globálním muzeu a galerii, které firma buduje na internetu. Zrekonstruované šlechtické sídlo z 18. století pár minut chůze od pařížské opery, uvnitř kancelář, která na první pohled vypadá tak trochu jako pracovní ráj.

Zaměstnanci amerického IT giganta mají v areálu kromě hravě a vkusně zařízených kanceláří k dispozici tělocvičnu, místnost na spaní (pro dospání přeletů mezi časovými pásmy) i místnost na hraní s hudebními nástroji, řada prostor je určena k relaxaci. K tomu přidejme kompletní denní stravování zdarma a jako bonus sen každého novináře – neomezené zdroje kávy.

Reklama
Reklama

Jenže jak jemně naznačili někteří zaměstnanci, výměnou za tento úžasný servis po nich firma  chce maličkost – téměř veškerý čas. A často ho taky dostane, protože při velkém pracovním vytížení a bez nutnosti opouštět práci (a utrácet jinde) kvůli jídlu, cvičení nebo odpočinku tam skutečně lze být téměř pořád. Na druhý pohled tak tenhle ráj vypadal spíš jako zlatá klec.

K podobným závěrům dochází text v on-line magazínu Quartz, který rovněž začíná návštěvou ve velké technologické firmě,  v tomto případě „kampusu“ Facebooku v kalifornském Palo Altu, kde mají pracovníci kromě již dnes „povinného“ fitka a „cool“ výbavy k dispozici i holiče nebo opravnu kol. A tedy o několik důvodů méně k odchodu mimo kampus.

Zaměstnanecké benefity se tváří, že zlepšují životy lidí - zejména onu věčně nevyrovnanou „rovnováhu“ mezi pracovním a osobním životem. Ale často je spíš komplikují a balanc vychylují na stranu práce. Jednak proto, že mohou od práce vlastně zdržovat. Jak v článku říká spoluautor knihy právě vydané knihy It Doesn’t Have to be Crazy at Work David Heinemeier Hansson, na ping-pongovém stole v kanceláři není nic špatného, pokud by to často neznamenalo, že hraní ping-pongu snižuje soustředění všech okolo.

„Není divu, že lidi pracují déle, o víkendech a kdykoliv můžou,“ dodává druhý autor knihy Jason Fried. „V práci se totiž často zkrátka nedá pracovat.“ Dvojice tak ve své softwarové firmě Basecamp v praxi testuje alternativní benefity – například místo toho, aby zaměstnancům poskytovali obědy, dávají jim balíčky surovin pro domácí vaření.

Cestou Basecampu jdou v poslední době i další firmy, které cíleně nenabízejí podobné výhody a záměrně se také vyhýbají „hravým“ prvkům v kancelářích. Heslo jedné z nich, softwarové společnosti Slack, která své sanfranciské ústředí záměrně koncipovala „nudně“ a stroze, zní: „Tvrdě pracujete a pak běžte domů.“

https://www.youtube.com/watch?v=Dyhpr8KjP4o

Reklama
Reklama