Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Zbytky otroctví

Sever země jsem při své cestě do Mauretánie bohužel nenavštívil. Našel jsem tedy pro vás aspoň texty a spektakulární fotogalerie.  Ta první je z cesty vlakem, který převáží železnou rudu (hlavní exportní artikl Mauritánie) ze saharských dolů do přístavu Nouadhibou. Souprava je tři kilometry dlouhá - a prý jde o jeden z nejdelších dopravních vlaků na světě.

Po cestě na ni nasedají lidé cestující za prací z pouštních vesnic do přístavního města. Svezli se i někteří Evropané, kteří dalším dobrodruhům například radí cestovat s plaveckými či lyžařskými brýlemi, které zrak uchrání před pískem či kousky rudy. Jízda trvá 14 hodin a vede podél hranice Mauritánie a Západní Sahary. Jejich vyprávění a fotogalerii z dobrodružné cesty najdete v Daily Mail a  The Washington Post.

Nejdelším dopravním vlakem na světě • Autor: Profimedia, Barcroft Media
Nejdelším dopravním vlakem na světě • Autor: Profimedia, Barcroft Media

Vlak míří do Nouadhibou, kde leží další výjimečné místo. U břehů rezaví asi tři stovky odložených oceánských lodí. Jde buď o staré lodě, které mauritánští loďaři koupili z vyspělejších zemí a užívali je do poslední možné chvíle - a pak uplatili místní úředníky a naposledy zakotvili na zdejším hřbitově (který podle některých statistik rovněž drží světové prvenství).

Anebo je jejich majitelé prodali mauritánským podnikatelům - a smyslem prodeje bylo zbavit se jich laciněji než platit oficiální sešrotování. Paradoxně tyto hromady rzi, které by mohly být dobrou scenérií pro příští díl Šíleného Maxe, místním prospívají: trupy lodí se staly umělými korálovými útesy a zvýšily množství ryb v okolních vodách. Rozebírání vraků a prodej cenných kovů čí součástek je pro chudé lidi zdrojem aspoň malého příjmu. K tomu několik fotek a dobrý vysvětlující text.

Temné téma, které je v souvislosti s Mauritánií v zahraničních médiích nejčastěji popisované, je otroctví. To sice Mauritánie jako poslední země světa v roce 1981 zakázala a od roku 2007 je i trestné - v praxi však přetrvává i ve 21. století.

Vláda to popírá, ale podle některých lidsko-právních organizací žije 10 procent obyvatel černé pleti v nesvobodě a závislosti; jejich majitelé hovoří arabsky a mají světlejší pleť. Systém je stovky let starý, patřil k transsaharskému obchodu, kdy arabští nomádi přepadali africké vesnice na jihu od Sahary a brali s sebou obyvatele do otroctví. Dobrý shrnující text o tom napsal Guardian.

Zároveň přicházejí i dobré zprávy o výrazném poklesu počtu mauritánských otroků. Příběh předního bojovníka za svobodu otroků předloni vyšel v nejlepším americkém týdeníku The New Yorker.

Věřím, že čtenáře s dobrodružnější povahou tyhle snímky zlákaly k cestě do Mauritánie. Nicméně upozorňuji, že je třeba sledovat bezpečnostní situaci. Rozlehlou plochu této země nemohou státní složky uhlídat a džihádisté zde v minulosti zabíjeli a unášeli.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].