Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

MySpace s námi bude navždycky jako Keith Richards

Kdysi to bývala největší sociální síť, dnes připomíná město duchů. Ovšem pro hrstku skalních uživatelů je MySpace stále platformou číslo jedna. Do světa digitálních staromilců se v článku Meet the people who still use Myspace: It's given me so much joy psaném pro server The Guardian vydává Olivia Solon.  A přináší rozhovory s lidmi, kteří zůstali věrní kdysi průkopnické, ovšem dnes takřka opuštěné sociální síti.

Na vrcholu měla 100 milionů uživatelů, ale drtivá většina z nich ji vyměnila za Facebook, Twitter nebo Snapchat a Instagram. Částečně i proto, že MySpace toho chtěl paradoxně obsáhnout příliš mnoho z věcí, které si dnes dělí různé služby. Snažil se být místem propojování přátel, hudebním přehrávačem i místem pro fotogalerie. To ovšem neodradilo lidi, jako je osmačtyřicetiletý Kenneth Scalir: každý den stále vyráží do knihovny nebo kavárny, aby zde hodinku věnoval svému oblíbenému brouzdání po MySpace.

Na síť se připojil v roce 2004 – pouhých šest měsíců po jejím spuštění a přiznává, že to bylo návykové. „MySpace tvoří obrovskou část mého života. Poznal jsem tam nové lidi, které bych jinak nepotkal. Dozvěděl se o nových trendech i hudbě. Dalo mi to spoustu radosti. Když jsem neměl přátele nebo lásky, měl jsem aspoň MySpace.“

Všichni dotázaní se zároveň shodují, že MySpace jim aktuálně připadá bezpečnější a přívětivější než Facebook a nemusí zde čelit takovému množství lidí, hlasů a názorů. Nevýhodou však je to, že spousta funkcí, která dříve bývala samozřejmostí, dávno nefunguje. Na jednu stranu se na homepagi zobrazují zprávy z jiných serverů, což dodává zdání vitality, ovšem také tu jsou výzvy k tomu, aby se člověk stal přítelem DJské hvězdy Aviciiho, který zemřel letos v dubnu. Uživatelé také již dávnou nemohou upravovat své profily, vybírat si fonty atd.

To vše je mimo jiné dáno i tím, že MySpace prodali jeho zakladatelé Tom Anderson a Chris de Wolfe v roce 2005 za 580 milionů dolarů společnosti News Corporation Ruperta Murdocha. Od té doby platforma ještě několikrát změnila vlastníka. A pro nikoho z kupců už sama síť nikdy nebyla prioritou, skutečné bohatství tu představovala data, jež uživatelé souhlasili MySpace poskytnout.

Přesto tu neustále jsou fanoušci, kteří na MySpace nedají dopustit. „Byl bych hodně smutný, kdyby skončil, ale zase by mi to uvolnilo dost času,“ konstatuje Scalir chvíli před tím, než navrhne optimističtější variantu. „Možná to je stránka, která nikdy neumře - a bude tady s námi navždycky jako Keith Richards.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].