pondělí 16. 10. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Pro někoho jsou to pořád jen spiklenecké a paranoidní teorie, ale k informacím o tom, jak ruští trollové promyšleně ovlivňují veřejné mínění a volební výsledky, přibyl o víkendu další střípek.

Nezávislá ruská televize tvrain.ru  vydala rozhovor s člověkem, který měl v letech 2014-15 pracovat v jednom z center ruské propagandy a v detailech popisuje metody manipulace na webu a sociálních sítích (anglický výtah je zde). Mladík s krycím jménem Maxim strávil rok a půl v Petrohradu na známé adrese Savuškina 55. Zdejší pracoviště fungovalo až do loňska v utajení, ale pak se začaly objevovat zprávy, že jde ve skutečnosti o továrnu na propagandu.

Reklama
Reklama
Reklama

O centru na adrese Savuškina 55 – a o tom, že cílem ruských trollů je i Česko – jsme psali už zde. Rozhovor ale ukazuje pár detailů o tom, čeho přesně může být Česko před volbami cílem. Rozhovor je zajímavý jednak tím, jak v maličkostech vykresluje fungování trollů, o jejichž existenci většina lidí na Západě možná ani netuší. A také v tom, jak úzkostlivě agentura tajila existenci.

Maxim pracoval v zahraničním oddělení, které mělo podle něj výsadní postavení. Už dva roky před volbami dostalo za úkol "ovlivňovat mínění" a stáčet on-line diskuse pod články v amerických médiích proti Hillary Clinton. Lidé z tohoto oddělení prošli speciálním tréninkem, aby uměli pracovat s nuancemi v amerických diskusích o zbraních, daních nebo sňatcích homosexuálů. Jejich úkolem bylo pročítat desítky tisíc komentářů pod texty na hlavních zpravodajských portálech v USA, aby pochopili uvažování normálních Američanů, a pak v debatě "rozkymácet loď" tím správným směrem.

"Nešlo o to psát, že Obama je opice a Putin je moloděc," popisuje Maxim. V zahraničním oddělení podle něj naopak platil zákaz přímo opěvovat Rusko nebo ruského prezidenta, protože praxe ukázala, že Američané se ve skutečnosti o Rusko zas tolik nezajímají. "Naším cílem nebylo dostat Američany na naši stranu. Úkolem bylo otočit je proti jejich vlastní vládě, vyvolat neklid a rozladění a srazit podporu Obamovy vlády."

Hillary campaigning in NH
Hillary Clinton v New Hampshire • Autor: Polaris, Profimedia

Veškerá činnost probíhala tak, aby nebylo možné vystopovat, odkud příspěvky chodí. Trollové ze zahraniční sekce se k webu přihlašovali přes VPN síť, která jejich ruský původ skryla. Bylo též zakázáno jakkoli se šířit o tom, co se na adrese Savuškina 55 děje. Jeden z pracovníků byl propuštěn poté, co sdílel fotografii pořízenou na pracovišti, což bylo obzvlášť zakázáno. Incident tak ukázal, že agentura své zaměstnance špehuje.

To, že v propagandě proti Hillary Clinton byly zapleteny ruské zdroje a že úkoly šly nejspíš přímo z Kremlu, se v USA ví už delší dobu. Autoři příspěvků dostávali podle Maxima za úkol kompromitovat kandidátku skrze její majetek, jejího manžela nebo její počínání na různých postech v administrativě. Lidé jako Maxim dostali pokyn sledovat americký seriál House of Cards, aby si vylepšili znalosti o fungování americké politiky. V agentuře také fungovala důsledná kontrola angličtiny, aby příspěvky vypadaly autenticky.

Separátní facebookový tým vedl nekonečné boje s administrátory amerických stránek, kteří se snažili zablokovat falešné účty; podobné boje se vedly přímo s Facebookem. S blížícím se termínem voleb rostl také další "analytický tým", který připravoval manuál k vybraným tématům – například k daním vypracoval excelový soubor s konkrétními body a s doporučením, jak na ně reagovat a protistranu dostat do úzkých. Celá zahraniční "redakce" měla podle Maxima v roce 2015 kolem 200 zaměstnanců, kteří se točili v rytmu dvě dvanáctihodinové směny a pak dva dny volna. Výdělky se pohybovaly kolem 50 tisíc rublů měsíčně (19 tisíc korun). Maxim říká, že práci opustil poté, co se změnilo vedení, odešlo víc jeho kolegů a u příspěvků začal důraz na kvantitu místo kvality.

Změny údajně přišly poté, co jeden ze zaměstnanců promluvil o fungování agentury s novináři a co unikly ony fotky z pracoviště. "Rychle našli viníky. Zavřeli je v suterénu a vyslýchali je," vypráví Max. Začátkem roku 2015 muselo podle něj dojít k něčemu nežádoucímu – zaměstnanci dostali pokyn smazat všechny záznamy a v budově byl i cítit kouř, patrně kvůli spalování kompromitujících materiálů.

Po incidentu s únikem informací do tisku vedení agentury také změnilo přístup k zaměstnancům, kterým bylo vysvětleno, že se za svou práci nemusí stydět, ale že by na ní měli být naopak hrdí – protože ve světě panuje informační válka a každá země má přece svou organizaci, která brání národní zájmy.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Rakouský “konzervativní Macron” vyhrál. Jednatřicetiletý Sebastian Kurz, jehož předvolebním leitmotivem bylo rázné uzavření migračních tras, větší tlak na imigranty a kritika špatné integrace rakouských muslimů, získal o víkendu 31,6 procent hlasů a nejspíše se stane příštím kancléřem. Byť výsledky jsou pořád předběžné, čeká se na sečtení korespondenčních hlasů.

rak1

Reklama
Reklama
Reklama

Následující graf ze švýcarského webu nzz.ch dobře ukazuje, jak se mění politická krajina poválečného Rakouska. Dvě tradičně silné strany - lidovci (ÖVP) a sociální demokracie (SPÖ) - ztrácejí a setrvale roste nacionalistická strana Svobodných FPÖ), ačkoli nakonec skončila třetí.

rak2

Výzkumná agentura SORA vydala přesnější průzkum voleb, který ukazuje hlavní příčiny posílení nacionalistů. Volilo je 59 procent dělníků - a jen 19 procent dělníků hlasovalo pro svou tradiční stranu, sociální demokracii.

rak3

Umírněná levice vítězí už jen mezi důchodci. Následující graf ukazuje, že pravicové strany - tedy radikální Svobodné, Kurzovy lidovce a liberální NEOS - volilo takřka 70 procent Rakušanů mladších třiceti let.

rak4

Rozhodující ve volbách bylo charisma Sebastiana Kurze. Když na jaře přebíral vedení strany, preference lidovců se pohybovaly kolem 20 procent. Jeho nástup do čela strany a sázka na rétoriku proti imigraci vedly k nárůstu obliby o více než deset procent - a ve výsledku vzali lidovci volební výhru do té doby vedoucím Svobodným.

Čtěte také: Mládí v před

Následující graf ukazuje, koho si Rakušané nejvíce přejí za příštího kancléře.

rak5

Doplňují se s tím údaje z grafu, které popisují motivaci voličů jednotlivých stran. Voliče sociální demokracie přesvědčil hlavně program, voliče ÖVP kandidát Kurz, voliče FPÖ též program.

rak6

tento graf ukazuje, o kterém tématu Rakušané v předvolebním období nejčastěji diskutovali. Na prvním místě je azyl a integrace, poté sociální výdaje (toto téma se také obvykle vztahovalo k nárokům imigrantů) a na třetím místě pak bezpečnost.

rak7

Další graf vystihuje náladu v zemi: jen 17 procent Rakušanů si myslí, že se země v minulých čtyřech letech vyvíjela dobrým směrem, naopak 45 procent věří tomu, že se Rakousko měnilo k horšímu. Spokojení vesměs volili sociální demokraty, pesimisté nejčastěji Svobodné, ale velmi často i lidovce - ačkoli ÖVP je ve vládě už třicet let a Sebastian Kurz je od roku 2013 ministrem.

rak8

Reklama
Reklama