Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Denní menu

Internet odstartoval i kulturně kritickou revoluci

Teju Cole • Autor: Foto: Martin U. K . Lengemann
Teju Cole • Autor: Foto: Martin U. K . Lengemann

O kriticích a online médiích, které patří v oblasti psaní o umění mezi inovativní hlasy, píše Mary Louise Schumacher. Vychází přitom z vlastního výzkumu, pro který oslovila na 300 autorů věnujících se výtvarné kritice v amerických médiích. Závěr, že ty nejodvážnější experimenty s formou a hledáním nového jazyka se odehrávají mimo mainstream, není zase tak překvapivý jako některé jednotlivosti.

Schumacher cituje Gildu Williams, autorku knihy How to Write About Contemporary Art, která se domnívá, že úroveň psaní o výtvarném umění nikdy nebyla vyšší. „Kvalita psaní šla nahoru. Dotklo se to celého ekosystému a je radost o umění číst. Internet to opravdu zlepšil.“

Podle Louise Schumacher stále platí, že máme sice tu čest s formálními experimenty na Tumblru a přibývá videokomentářů, těžištěm profese nicméně stále zůstává „staromódní“ psaní, které je zasvěcené i hodnotící a dává si záležet na adekvátním rámování diskuze o umění. Ukázkovým příkladem toho může být třeba Jerry Saltz, nedávno Pulitzerem oceněný kritik New York Magazine.

Kromě něj ovšem Mary Louise Schumacher vyzdvihuje jiné platformy jako časopis Triple Canopy, jehož zázemí je silně literární a usiluje o preciznost a „pomalost“ v prostředí rychlého internetu. Připomíná i trendový DIS Magazine s jeho progresivním přístupem k videu a blog Black Contemporary Art, který zase nabízí jiný průřez uměleckou krajinou než dominantně bílé mainstreamové instituce.

Ocenění se tu dočká také Maggie Nelson, autorka vyhledávané knihy The Art of Cruelty, která se věnuje významu brutality v umění. A Schumacher vyzdvihuje rovněž sérii textu, které pod titulem On Photography pro The New York Times píše Teju Cole – a po vzoru stejnojmenné knihy esejů od Susan Sontag tu všestranně komentuje různé průniky umění do každodennosti.

„Podtext tu je následující,“ uzavírá Schumacher. „Prožíváme kulturní revoluci, již nastartovaly technologie, a to je téma, které není ještě úplně dobře popsáno. Způsoby, jakými o umění přemýšlíme a jaké významy z něj odvozujeme, se dramaticky proměnily. Společně s tím, jak komunikujeme, vnímáme média a přijímáme informace. Někteří z nejlepších autorů, kteří dnes píší o umění, mají nejen dobrou znalost svého oboru – a pochopitelně o něm píší s nadšením, ale také dokáží podat širší pohled toho, jak vizuální kultura přetváří naše životy.“

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].