Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

I Němci dostanou možnost vysoudit odškodné za emisní podvody

Autor: Globe Media /  Reuters
Autor: Globe Media / Reuters

Tři roky od vypuknutí aféry s emisními podvody dostanou němečtí řidiči možnost spojit síly a vysoudit na automobilkách zajímavé finanční odškodné po vzoru USA.

Lídři obou koaličních stran se navzdory původním rozporům dohodli, že zavedou institut hromadných žalob, kdy se více stěžovatelů stejného typu sdruží do jednoho případu pod jedním advokátem. Už ve středu půjde příslušný zákon do vlády a poté do parlamentu. Nyní se v Německu musí soudit každý sám za sebe, nová pravidla to ale změní, a to obecně, nejen u stížností na automobilky.

Mezi CDU Angely Merkel a sociálními demokraty, oběma stranami staronové vládní koalice, už panuje v této věci shoda, uvedl pro list Tagesspiegel mluvčí sociálnědemokratické frakce v německém parlamentu Johannes Fechner. Nová pravidla mají podle něj vstoupit v účinnost od listopadu.

Celou věc dobře v souvislostech popisuje internetový deník Quartz. Křesťanští demokraté se podle něj původně snažili hromadné žaloby zastavit, což vzbudilo kritiku coby snaha chránit automobilky a na ně navázanou ekonomiku – a to na úkor spotřebitelů.

Ve hře byly i nápady, jak kvůli ochraně průmyslu přesunout odškodnění na bedra daňových poplatníků, ale toto řešení se kvůli odporu veřejného mínění neujalo. Situace pro německý autoprůmysl se naopak komplikuje – prodeje aut s dieselovými motory letí dolů a nejzelenější německá města kvůli nedůvěryhodnosti oficiálních emisních limitů zavádějí pro diesely zákazy vjezdu do center.

Hromadné žaloby mohou být pro automobilky další velkou přítěží. Volkswagen, hlavní protagonista emisního skandálu, v USA odškodnil 400 tisíc zákazníků a stálo ho to už sedm miliard dolarů. V Německu, kde podle Volkswagenu nedošlo k žádnému porušení zákona, se odškodnění zúžilo jen na update softwaru, který skutečné emise maskoval. Přitom v USA měli majitelé stejných aut nárok na skutečnou úpravu motoru tak, aby méně kouřil, nejen na úpravu softwaru, na navíc na několik tisíc dolarů jako odškodné pro majitele dotčených vozů.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].