Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Hudba v seriálech může být leckdy důležitější než dialog

Jako ukázkový příklad komplexní proměny způsobu vyprávění pomocí hudby uvádí článek hudební dramaturgii seriálu Mladý papež.
Jako ukázkový příklad komplexní proměny způsobu vyprávění pomocí hudby uvádí článek hudební dramaturgii seriálu Mladý papež.

Od letošního roku přibyla na televizních cenách Emmy kategorie pro nejlepší hudební dramaturgii v seriálech. Akademici tak berou na vědomí význam, který v současné době výběr hudby pro seriály má - a jak tento fenomén ovlivňuje nové způsoby vyprávění příběhu. V komentáři se nad několika přelomovými příklady zamýšlí server Pitchfork. Nominovanými v nové kategorii jsou dramaturgové seriálů Sedmilhářky, Girls, Master of None nebo Stranger Things. Právě ty, v nichž hraje hudba nezastupitelnou roli pro vývoj příběhu.

Třeba v komediálním seriálu Nesvá je hudba neoddělitelným prostředkem pro vyjádření povahy hlavní postavy Issy. Mladá černošská žena v průběhu děje čelí různým výzvám každodenního života. Pomocí hudby, kterou si Issa pouští do sluchátek, vyjadřuje svůj hněv a při rapování před zrcadlem ukazuje svou pravou tvář. Texty písní, které tu podkreslují děj, pak reflektují to, co si hrdinka myslí, ale nemůže říci nahlas.

Jako ukázkový příklad komplexní proměny způsobu vyprávění pomocí hudby pak uvádí článek hudební dramaturgii seriálu Mladý papež. Soundtrack, míchá klasickou a církevní hudbu s mainstreamovými pop songy až po elektroniku. To vše zrcadlí neuchopitelný charakter konzervativního papeže. Hudební dramaturg a skladatel Lele Marchitelli použil například techno nahrávku Levo od německého producenta Recondite při scéně, ve které nově zvolený papež Pius XIII. popisuje svoji strategii osvojenou ze sledování popkultury. Svým poradcům oznamuje, že stáhne svoji tvář z veřejného života, aby se stal „tak nedosažitelným jako rockové hvězdy“.  Což ostatně avizuje i seriálová znělka - cover Hendrixovy verze All Along the Watchtower.

Sám Marchitelli použití techna v soundtracku odůvodňuje následovně: „Ta píseň je hnací silou a zároveň i uklidňujícím elementem, uspává vás jako motor letadla při nočním letu." V dalších scénách se objevují i popové hity jako Sexy and I Know It od LMFAO. Při pomyšlení na možný hudební vkus skutečného papeže je takový výběr písní těžko představitelný, ale pro komplikovanou postavu příslušníka generace X, kterým seriálový papež je, se podobně nesourodý výběr hodí dokonale.

Hudba v seriálech tak umožňuje rozehrávat složité vnitřní světy zobrazených postav. Oblíbenost seriálových playlistů na Spotify tento fakt jen potvrzuje. Výběr hudby v seriálu Sedmilhářky byl jednou z nejvyhledávanějších položek.

Unikátní na výběru hudby v seriálech je to, že může ukázat i proměny postav. Narůstající posedlost mladé matky po pomstě na muži, který ji znásilnil, zobrazili hudební dramaturgové Sedmilhářek opakovaným přehráváním písně Bloody Motherfucking Asshole od Marthy Wainwright, jež skrývá její neviditelný vztek.

Snad žádné jiné médium kromě seriálů z ranku quality tv dnes tak dobře nerozkrývá duševní pochody a vývoj postav. A populární hudba jim dodává mnoho nečekaných i nevyslovitelných vrstev. Jak na závěr článku podotýká autorka Judy Berman, díky seriálům se hudba může dostat na stejnou, často i vyšší úroveň než dialog.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].