Hillary zachrání muslimy. Jak ruští trollové ovlivňovali americké volby
Američtí kongresmani ve čtvrtek zveřejnili seznam více než 3500 placených příspěvků, jejichž zveřejnění si ruská firma Internet Research Agency (známá také jako tzv. petrohradská trollí farma) před americkými volbami v roce 2016 kupovala na sociálních sítích Facebook a Instagram. O existenci Ruskem placených reklam se už vědělo dříve, ale díky zveřejnění takto velkého vzorku si veřejnost může udělat lepší obrázek o tom, jak taková facebooková propaganda řízená cizí mocností funguje. A příště snad dokáže být vůči takové manipulaci odolnější, jak věří kongresmani, kteří za odhalením těchto reklam stojí.
Jedná se o velmi pestrou sbírku příspěvků všeho druhu. Firma IRA si na Facebooku a Instagramu zakládala různé skupiny, které na první pohled často vypadaly jako dokonalé protiklady. Mezi facebookovými stránkami, které patřily pod IRA, byla například stránka Spojení američtí muslimové. Ta uveřejnila třeba fotografii usmívající se Hillary Clinton vedle ženy zahalené v hidžábu. Fotografie lákala fanoušky facebookové stránky na událost zvanou „Volte Hillary, zachraňte americké muslimy.“
Skupin nazvaná Stop všem přistěhovalcům naopak publikovala fotomontáž tehdy ještě prezidenta Baracka Obamy sedícího v oválné pracovně Bílého domu, za kterým vlála vlajka Islámského státu. „Obama byl vždy pouhým pěšákem v rukou arabských šejků. Všichni uprchlíci, které se chystáme přijmout, jsou ve skutečnosti vojáci s jediným cílem: terorizovat náš národ,“ píše se pod fotomontáží.
Obě protichůdné skupiny přitom založila a spravovala IRA. Cílem ruských trollů nebylo jen podpořit jednoho prezidentského kandidáta na úkor druhého, jako spíše zpřetrhat už tak oslabené vazby a jednotu uvnitř americké společnosti, píše o zveřejněném seznamu server Wired.
Příspěvky placené IRA někdy neměly ani s volbami na první pohled nic společného. Některé facebookové stránky z portfolia IRA se zaměřovaly na policejní brutalitu vůči černochům v městech jako je Baltimore (rozuměj: podporovaly nedůvěru černochů vůči policii), jiné podporovaly myšlenku odtržení Texasu od zbytku USA, další naoko podporovaly zájmy americké LGBT komunity, aby ve skutečnosti zvýšily antipatie většinové společnosti vůči lidem odlišné sexuální orientace.
Facebook se během slyšení s americkými kongresmany snažil vliv těchto reklam bagatelizovat. Poukazoval například na to, že IRA za inkriminované příspěvky utratila pouze 100 tisíc dolarů, tedy zlomek celkových reklamních tržeb Facebooku, které v roce 2017 dosáhly 40 miliard dolarů. Zjištění Kongresu ale ukazují, že i málo peněz jde na sociálních sítích koupit hodně muziky. Jedna reklama, kterou skupina LGBT United koupila 23. června 2015 za 1,59 dolaru, získala za jediný den 26 kliků a 374 zobrazení.
Databáze zveřejněná kongresmany je pořád jen zlomkem toho, co IRA za celou dobu kolem amerických voleb publikovala na Facebooku a Instagramu. Podle serveru Wired mohlo jít dohromady o 80 tisíc příspěvků na Facebooku a 120 tisíc na Instagramu, které měly dosah na 146 milionu Američanů.
Po provalení kauzy ruských trollů Facebook ohlásil změny, které mají opakování skandálu předejít. Jakákoli firma, která bude chtít publikovat politický obsah (ať už půjde o práva majitelů zbraní nebo potraty), musí doložit vládou ověřené potvrzení, že sídlí v USA. Facebook také začne označovat politické reklamy tak, aby byly rozeznatelné. V červnu chce sociální síť navíc spustit veřejný registr, který u každé reklamy ukáže její cenu, dosah a zacílení dle věku. A do konce chce Facebook rozšířit svůj tým moderátorů obsahu na 20 tisíc lidí.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].