Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Facebook umí zjistit, kdy je teenagerům nejlepší podstrčit reklamu

Autor: Shutterstock
Autor: Shutterstock

Tento týden unikl na veřejnost fascinující dokument, byznysová prezentace australské pobočky firmy Facebook. Klientovi - velké bance - podle něj má nabízet, že dokáže rozpoznat náladu svých náctiletých uživatelů, především když jsou deprivovaní, smutní a nervózní, zkrátka zranitelní. A tedy „zranitelní“ a bezbranní i vůči reklamě, kterou je možné na ně zacílit.

Facebook leak popírá, označuje ho za zavádějící a lživý. Prý žádnou takovou technologií nedisponuje a všechno svaluje na reportéra listu The Australian, který o Facebooku schválně píše zaujatě.

“Je to lež jako věž,” oponuje mu na stránkách britského Guardianu Antonio Garcia-Martinez. Ten ve Facebooku dlouhá léta pracoval. “Až budete surfovat po internetu a hned potom na vás vyskáčou podobné reklamy na vašem profilu, vina je na mě. Pomáhal jsem tuhle funkci vymyslet už v roce 2012,” začíná svůj článek.

A pokračuje, že není nejmenších pochyb, že Facebook něco podobného umí. A také že není nejmenších pochyb, že právě tohle svým klientům nabízí. Jak dodává, představa, že Facebook ohromnou záplavu dat snadno zpeněžuje, je mylná. Stojí to hodně a hodně práce a hodně a hodně kutání analytiků. Když se však malé zrno oddělí od spousty plev, výsledek je hodně drahocenný. Jak ukazují čtvrtletní finanční výsledky Facebooku.

Takže nemůžeme čekat, že by se firma tohoto zdroje příjmů vzdala. Jistěže dokáže zpeněžit teenagerský splín. Jistěže ví, že je lepší nabízet lichvářské půjčky Afroameričanům. Jistěže ví, že nabídka vojenské služby se snáz uchytí u mladých hispánských mužů. A jistěže toho bude využívat, i když veřejně tvrdí, že nic takového nefunguje, nic takového neví a nic takového se neděje.

Pokud tedy máte pocit, že nabízet cokoliv depresivním dospívajícím je nemorálnější než znuděným třicátnicím prodávat předražené legíny na jógu, protestujte, dělejte rámus a tlačte na Facebook veřejně. Jinak se nic nezmění.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].