Facebook se kaje. Bude nabízet víc příspěvků od přátel a méně od médií
Facebook oficiálně ohlásil, že mění algoritmus, podle něhož se jeho uživatelům zobrazuje obsah. Ve zkratce: méně placených postů od firem a médií, více přátel a rodiny. Podle Marka Zuckerberga, šéfa Facebooku, je to začátek dlouhého přerodu. Největší sociální síť už nechce, aby tu uživatelé trávili všechen možný čas a jen klikali a lajkovali jako diví. Chce, aby na ní trávili všechen možný čas, trávili ho dobře - a v důsledku pak klikali a lajkovali jako diví.
Doposud Facebook nebral ohled na to, co přesně svým uživatelům zobrazuje. Klíčová pro firmu byla uživatelská aktivita, což Facebooku také přineslo závratný obchodní úspěch a zisk 34 miliard amerických dolarů v loňském roce. To má samozřejmě odvrácenou stranu: Facebook je obviňován, že především jeho přičiněním zažívají zlaté časy vymyšlené a lživé zprávy, stejně jako nenávist na internetu. Dolar z nenávisti je sice stejně cenný jako dolar z lásky, ale ty nenávistné se vydělávají snáz.
Facebook svou chybu a vinu nepřímo přiznává - a podle Zuckerberga je toto první krok ke zlepšení. Algoritmus bude nyní upřednostňovat příspěvky, které vyvolávají “skutečnou a smysluplnou konverzaci”. Bude upozaďovat titulky článků určené pouze k přilákání kliků (takzvaný clickbait). A v případě médií bude údajně zvažovat, jaké důvěře se těší v externích průzkumech a kolik mají předplatitelů - ale to už firma nepotvrdila.
Je to špatná zpráva pro média, která investovala do schopnosti zaujmout na Facebooku; staré strategie přestanou fungovat. Je to špatná zpráva i pro akcionáře Facebooku. Podle dosavadní metriky bude sociální síť méně úspěšná. Ale jen krátkodobě, říká Zuckerberg - a vlastně bůhví jestli. Možná se ukáže, že Breitbart, Sputnik a bulvár internauti na Facebooku rádi oželí.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].