Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Elektroauta nejsou automaticky zelenější

Elon Musk • Autor: Profimedia, Polaris
Elon Musk • Autor: Profimedia, Polaris

Sedm zemí světa plánuje v budoucnu nějakou formu zákazu spalovacích motorů s cílem odklonit poptávku k elektromobilům a – jak velí všeobecné přesvědčení – přispět tím k boji za lepší klima. Přijít o trhy, jako je Čína nebo Německo, se nikomu nechce, takže automobilky slibují na poli elektromobility hory doly. Udělat z elektromobilů zelenější dopravní prostředky, než jsou dnešní auta, ale nepůjde samo sebou. Časopis Wired shrnul v pěti grafech, jak je to s obavami, které se v debatě o konci benzínu a nafty dříve či později vynoří.

Na světě se prodá ročně kolem 90 milionů aut, z toho elektromobily zatím činí sotva milion. Nějakou „protibenzínovou“ politiku má nebo chystá Norsko, Nizozemsko, Francie, Británie, Německo, Indie a Čína. V těchto zemích se prodá ročně v souhrnu kolem půl milionu elektromobilů, ale vzhledem k velikosti jejich trhů se dá čekat, že poptávka v těchto zemích časem stoupne na zhruba 35 milionů elektroaut.

Autor: wired.com
Autor: wired.com

Suverénně největším trhem je Čína, kde se elektromobily berou jako politická priorita ze dvou důvodů – jednak coby cesta k tomu, jak ve výrobě a vývoji srovnat krok s jinými, automobilově vyspělejšími zeměmi, jednak jako způsob k pročištění nedýchatelného vzduchu ve velkých městech. To ale pochopitelně závisí na tom, kde se elektřina pro miliony nových elektromobilů bude vyrábět. V místech jako Norsko, kde dominují obnovitelné zdroje, není o zelenosti elektroaut pochyb, ale v zemích jako Čína, Indie i Německo je to už spornější.

Autor: wired.com
Autor: wired.com

Další svízel na cestě k zelené mobilitě představují baterie. Tesla, lídr odvětví, plánuje zvednout produkci baterií na 35 gigawatthodin ročně, to ovšem podle dnešních odhadů vývoje elektroaut nebude zdaleka stačit. Za deset let bude potřeba zvednout kapacitu vyrobených baterek na dvacetinásobek. A radikálně bude třeba zvednout i těžbu kovů jako lithium, kobalt nebo nikl.

Cesta, která bude skutečně zelená, tedy vede přes pokračující vývoj technologií, aby náročnost na energie a problematické kovy nebyla tak velká a aby se víc elektřiny vyrábělo z obnovitelných zdrojů. „Když systém nebude čistý od hlavy k patě, globální oteplování vyhraje,“ uzavírá Wired.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].