Budoucností parkování ve městech je: parkomat, který mění cenu podle toho, jaký je o parkovací místa kolem něj zájem. Myslí si to v americkém San Francisku, kde už takový systém zavádějí. Nějaký čas fungoval v omezeném zkušebním provozu, teď se rozšíří všude po městě. Je to americká celoměstská premiéra, alespoň mezi skutečně velkými městy, jak píše technologický server Wired.
Princip je jednoduchý - třeba před hlavní poštou je určitě větší zájem o parkování v pracovní době než například v neděli dopoledne. To je jen hypotéza (byť nejspíš pravdivá), systém bude skutečné vytížení a poptávku vypočítávat z dat samotných parkometrů - a průběžně se jí přizpůsobovat.
Což má jistě i své meze a existuje tu řada omezení. Bude platit nejvyšší (osm dolarů) a nejnižší (půl dolaru) možná hodinová sazba a ceny nemohou ani divoce skákat, aby byly předvídatelné (nanejvýš o čtvrt dolaru za měsíc).
Metoda se ve zkušebním provozu v San Franciscu osvědčila.
Metoda se nicméně ve zkušebním provozu podle dostupných dat v San Francisku osvědčila. Lidé kroužili po ulicích při hledání volného místa o čtyřicet procent času méně. Ubylo i aut, která parkují ve dvou řadách vedle sebe. Autobusy měly snazší život. Lidé také používali parkomaty častěji než dřív. A nakonec, i když to nebyl hlavní důvod, vybraly chytřejší parkomaty o dva miliony dolarů ročně víc než jejich obyčejní kolegové.
Zároveň nejsou řešením dopravních zácp a hustého provozu, i když v tom trochu pomohly. Placená místa tvoří jen deset procent parkovacích míst. A řada řidičů je nepoužívá, protože mají karty rezidentů, anebo prostě za parkování neplatí a doufají, že je nikdo nechytí. Jak se shodují městští plánovači, dopravní zácpy nevyřeší jinak zpoplatněné parkování, nýbrž zpoplatněná jízda po silnici.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].