úterý 27. 6. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Když nasedáte do letadla, vnímáte, zda poletíte boeingem nebo airbusem? Tohle je podle deníku the Financial Times budoucnost automobilové dopravy: spíše než to, do jaké značky automobilu se lidé soukají, je bude zajímat, zda jedou s Uberem, Lyftem nebo … nebo třeba Volkswagenem, ale nikoliv s typem auta, nýbrž provozovatelem přepravních služeb se specifickou cenovou nabídkou.

Zatímco se střední Evropa proměnila v centrum výroby automobilů (Slováci jich vyrobí nejvíce na světě v přepočtu na počet obyvatel), celé průmyslové odvětví čeká v dohledné době radikální proměna. Jedna věc jsou nové pohony, elektromotory například zcela promění požadavky na „know-how“ a dnešním motorářům, kteří se své stále složitější pohonné jednotky učili zlepšovat desítky let, budou jejich znalosti náhle celkem k ničemu; elektromotory jsou mnohem jednodušší a těžiště konkurence se přesouvá k „chemikům“ pracujícím na bateriích.

Reklama
Reklama

Zcela jiná věc je, jak se budou auta vlastně používat a nabízet. „Přizpůsobit se změnám v požadavcích spotřebitelů je jednou z klíčových výzev dnešních předních světových výrobců,“ píší FT. „Osobní vlastnictví automobilů se podle předpokladů bude snižovat a celé odvětví se díky tomu mění v souboj se softwarovými firmami o to, kdo vytvoří nové ekosystémy, jež budou autonomní, propojené, elektrické a sdílené."

V roce 2030 by mělo být v osobním vlastnictví pouze 40% automobilů.

Tweetni to

Tradiční souboj firem jako Mercedes vs BMW se tak proměňuje v konkurenční boj typu Volkswagen vs Apple. Výrobci aut to rozhodně v tuto chvíli nemají jednoduché, promáchnout tu správnou technologii nebo přístup může skončit katastrofou (viz Nokia). Bojuje se tak na mnoha frontách najednou: Ford a General Motors masivně investují do vývoje autonomních vozidel, zatímco Toyota a Nissan jsou zaklesnuté v souboji o co nejlepší elektrický pohon.

Vznikají nová spojenectví: BMW se dalo dohromady s izraelskou firmou Mobileye a americkým Intelem, Mercedes se pokouší auta/roboty vyvinout sám. Hledají se nové přístupy, jak auta sdílet: BMW zkouší v Americe aplikaci, jež umožňuje majitelům automobilů půjčovat své vozy jiným uživatelům (FT mluví o „Airbnb pro auta“), Mercedes provozuje něco podobného v Německu, a nikoliv pouze pro svou vlastní značku aut.

Celkem velký ohlas nedávno ostatně vzbudila studie think-tanku RethinkX, podle nichž automobily nabízené jako služba budou již v roce 2021 čtyři až desetkrát levnější v přepočtu na ujetou míli než auta, která nám všem většinu času sladce pospávají v našich vlastních garážích. Minimálně ve Spojených státech se tak předpokládá kolaps individuálního vlastnictví automobilů. V roce 2030 by mělo být v osobním vlastnictví pouze 40% automobilů (tahle vymoženost se bude přesouvat z měst na venkov), ale dohromady najedou pouze 5% odjetých kilometrů. Think tank se přitom do svých výpočtů pokouší zapracovat i očekávanou konzervativní odezvu spotřebitelů včetně lásky k řízení a obav z novinek.

V novém světě tedy bude Mercedes nebo Volkswagen - budou-li existovat -  znamenat spíše než zbrusu nový auťák nějakou formu předplatného nebo tarifu na dopravní službu. Z BMW se stane (s trochou nadsázky) třeba takový T-Mobile, který ještě nepřestal vyrábět i nějaké ty telefony.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

A teď tedy co nás čeká, až nás v práci nahradí umělá inteligence. Prý to zase nemusí být tak strašné, povaha práce se prostě změní. Budoucnost patří emocím, píše třeba server Aeon. Již dnes rychlý úbytek pracovních příležitostí v průmyslovém sektoru znamená, že stále větší počet lidí zastává práci, v níž se neobejde bez emočních dovedností - musí jednat se zákazníky nebo spolupracovat s kolegy v týmech na různých projektech. Alespoň tedy ve Spojených státech prý téměř veškerá nová zaměstnání předpokládala právě tyto „měkké“ dovednosti.

Server tvrdí, že nový trend je dobře vidět třeba v medicíně. Diagnostika se stále více ocitá v hájemství strojů, kdo by si ale o diagnóze toužil promluvit s robotem? Rychleji než poptávka po lékařích tak v USA předpokládají zájem o pečovatelky a pečovatele a různé další ošetřovatelské profese. V praxi jsou to dosud podceňovaná zaměstnání, pro která ani není potřeba vysoká škola. Tohle - především v oblasti finančního ohodnocení - bude potřeba v budoucnu zřejmě přehodnotit. Například klasická rada, jak dostat špatně placené zaměstnance do vyšších sfér zní: poskytněte jim lepší vzdělání. Aeon má za to, že spíše budeme muset začít lépe platit profese, kteých si dnes příliš nevážíme.

Reklama
Reklama

Budoucnost je zkrátka v empatii, sebeovládání, umění překonávat a řešit složité lidské situace. To, co již dnes umí třeba letušky nebo právě lidé pečující o vyhasínající seniory. Čekejme lepší a mnohem lépe placené policisty, úředníky na poštách a vůbec zaměstnance pohybující se ve službách.

Podobně to vidí Edward Hess, který svůj text uveřejnil v Harvard Business Review. Podle tohoto profesora budeme muset zásadně přehodnotit, co si představujeme pod pojmem „být chytrý“. Dnes je to hodně citlivá věc, analytická záležitost sloužící k tomu „být lepší“ než ostatní - mít lepší výsledky testů, dělat méně chyb. Tohle ztratí smysl, protože stroje budou ještě lepší a ještě neomylnější. Lidé se budou rozvíjet spíše v oblastech, které je dělají lidmi - ano, emoční inteligence a schopnost experimentovat a tvořit.

Dnes většinu z nás brzdí sklony prosazovat vlastní ego a hledat uznání ostatních. Nová inteligence bude otevřená, bude naslouchat, vstupovat do vztahů a spolupracovat. Nebo ještě jinak, jak píše profesor Hess: v nové éře bude kvantita (tu zastanou stroje) nahrazena kvalitou. A naše kognitivní a emoční dovednosti se s takto rozvázanýma rukama dostanou na novou úroveň. „Budeme se učit, jak se poučit z vlastních chyb, budeme investovat více do dovedností spojovaných tradičně s emoční inteligencí. Nová inteligence se bude snažit překonat dvě základní překážky kritického myšlení a týmové spolupráce: naše vlastní ego a vlastní strach.“

Stroje nás tak prý odnaučí být posedlí sami sebou. Otevřeme se. A naší hlavní silou bude největší z lidských schopností, pokora.

Reklama
Reklama