0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Dělníci kultury30. 9. 20113 minuty

Jak se dělá celebrita

Astronaut

Ivanna Benešová si může gratulovat. Dnes večer si užije svou hvězdnou desetiminutovku v Show Jana Krause. Málokdy se do této populární talk-show dostane režisérka filmového debutu, natožpak když onen film vznikal na filmové škole v Písku. Škola se sice od „skandálního“ snímku Zneužívaný distancuje, ale šestadvacetiletá autorka už stačila poskytnout několik rozhovorů Blesku a nafotit exhibicionistické akty v centru Prahy pro časopis Playboy. Z bývalé redaktorky nejčtenějšího českého bulvárního deníku se stala objektem jeho zájmu.

Propagaci filmu Zneužívaný provázela jedna z nejpodivnějších kampaní, která vypadala, jako by ji organizoval agresivní schizofrenik. Benešová ji založila na lžích, polopravdách a neumělých mystifikacích. Nejdříve se v médiích typu iDnes objevily jako vlastní článek maskované tiskové zprávy o „nejdrsnějším dokumentu roku“, který už má údajně domluvenou i distribuci v Americe. Následoval trailer, který v hraných dotáčkách ukazoval dryáčnické scény mučení malého dítěte. Film měl vyprávět příběh Filipa Zahradila, mladého muže, kterého v dětství týrala matka, a který se nyní se po letech strávených ve vězení vrací do života.

↓ INZERCE

Dokumentarista Vít Klusák na Facebooku a v Instinktu odhalil, že nejde o žádný dokument, ale film natočený s najatými herci, načež se mu hackeři vloupali do mailu a na různé adresy napsali jeho jménem falešný mail omlouvající se za jeho předchozí názory na film. I do redakce Respektu dorazilo několik podivných mailů. V jednom se údajná přítelkyně hlavního protagonisty distancuje od uvedení filmu a protestuje proti tomu, že ji tvůrci údajně natáčeli skrytými kamerami. V druhém údajný hlavní hrdina nadává Vítu Klusákovi a v přiloženém videu mává na kameru občankou na jméno Filip Zahradil. Nakonec ale premiéra potvrdila, že je to celé jenom fikce a ve snímku skutečně hráli jenom herci.

Celá PR kampaň kolem filmu Zneužívaný vypadá jako produkt fantazie bujné lhářky, která se postupem času tak zamotala do falešných identit a zamýšlených interpretací svého snímku, že už se v tom maglajzu ani ona sama nevyzná. Benešová sama v rozhovorech říká, že byla v dětství týraná despotickým otcem a její dosavadní krátké filmy, které lze zhlédnout na YouTube, se skutečně obsesivně zabývají sexem a zneužíváním. Možná ji filmy slouží jako terapie, ale filmařsky jsou kýč s minimální hodnotou, který exploatací vážných témat uráží dobrý vkus.

Režisérčina asertivita a tah na bránu (na film si sehnala grant od ministerstva kultury a sama ho distribuuje), exhibicionismus a orientace na primární pudy jsou ale přesně tím mixem, který z Benešové dělá ideální hrdinku pro bulvár. Je důvod se obávat, že o mladé režisérce v budoucnu ještě hodně uslyšíme.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].