Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Dělníci kultury, Kultura

Díra v překližce opět boduje

Dominik Lang po Chalupeckého ceně získal i titul výtvarné Osobnosti roku 2013

Škoda, že už zavřeli. (Finálové dílo Dominka Langa)
Škoda, že už zavřeli. (Finálové dílo Dominka Langa)

Výtvarnou Osobností roku se stal Dominik Lang. V odborném hlasování pořádaném časopisem Art+Antiques tak zcela výjimečně zvítězil umělec, který se ve stejném roce zároveň stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Pro ty se slabší pamětí: Lang loni ve Veletržním paláci vyhrál s dílem v podobě dvou prořezaných otvorů do obložení budovy, jimiž se dal pozorovat východ a západ Slunce.

Bylo to bezesporu to nejlepší, s čím se finalisté tentokrát předvedli, přesto Langův kus vyvolal pozdvižení. Ať nechodíme daleko. Na redakční poradě Respektu například padl dotaz, proč u textu autora těchto řádků o finále ceny není fotografie díla, jež jsme správně tipovali na vítězství - totiž právě díla Dominika Langa? Po vysvětlení, že ono dílo na fotografii je a opravdu spočívá v tom kruhu, pod nímž je vidět odraz slunečního kotouče, nastalo na poradě rozpačité ticho.

Při vyhlášení Osobnosti roku nyní člen poroty, kurátor Ondřej Chrobák, prohlásil: „Díra v překližce má právě díky kontroverzi, která ji obklopovala, možnost stát se jedním z ikonických děl českého umění.“ To je pochopitelně otázkou. Ne všechna díla se stávají automaticky ikonickými jen díky kontroverzi. Ostatně z pohledu autora těchto řádků byly mnohem kontroverznější ony tenisky naplněné umělým lidským pachem přehozené přes zábradlí ve veletržní dvoraně, které naštěstí nezvítězily. Že by se jednou staly ikonickým dílem českého umění, je v jejich případě dost nepravděpodobné.

dominik lang • Autor: Respekt
dominik lang • Autor: Respekt

Lang nicméně tenhle potenciál má. Loni kromě Veletržního paláce vystavoval i ve vídeňské Secesi a v českobudějovickém Domě umění - a především prvně zmíněná expozice měla vskutku světový formát. Spočívala v možnosti nechat vstoupit diváka do útrob giganticky zvětšené (a mimochodem bezesporu ikonické) sochy Otto Gutfreunda Úzkost a prožít si v ní vlastní tíživé stavy ze zužujícího se prostoru.

Zajímavá jsou i jména, která skončila v Osobnosti roku za Langem. Druhý je Tomáš Džadoň, který loni v Košicích postavil Památník lidové architektury: trojici stařičkých seníků instaloval na střechu paneláku. A třetí je Langova partnerka Eva Koťátková, která byla mimo jiné vybrána do hlavní kurátorské výstavy na benátském bienále, kde vystavila jakýsi trojrozměrný katalog lidských fobií - a návštěvníci z toho byli podle osobní zkušenosti autora těchto řádků doslova paf.

No a pak že se u nás nic zajímavého na umělecké scéně neděje. Hned tři díla schopná stát se dějinnými ikonami, to na jeden rok není málo.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].