Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Bez peněz

Pasti nadějného ministra Bárty

Má za sebou první tiskovou konferenci a v ministerském křesle je sotva pár dní. Snad žádný jeho předchůdce však nebyl od počátku pod takovým drobnohledem, jako Vít Bárta. Donedávna majitel soukromé bezpečnostní agentury je v oboru laik. Přitom stejně jako celá jeho strana Věci veřejné je zatím především úspěšným produktem politického marketingu, nežli osvědčeným profesionálem. Bártův start je přesto slibný.

Nástup nového ministra se kryje s vygradováním jednoho z nejdůležitějších resortních sporů posledních let – odvoláním podezřelého ředitele Českých drah Josefa Bazaly. Nový ministr si v klidu počkal na probíhající audit Bazalova působiště ČD Cargo a ve chvíli, kdy přišel výsledek hovořící o jejím poškozování, sám ohlásil podání trestního oznámení. Bárta bude – stejně jako ostatní ministři Nečasovy vlády – muset na vlastním úřadě i v jeho rozpočtu provádět bezprecedentní úspory. Alespoň zatím to přitom vypadá, že se chce vydat správnou cestou úspor při stavbě dálnic a koridorů či posilování soukromé konkurence na železnici.

A pak je tu ještě jedno plus. Vít Bárta totiž přes všechny pochybnosti o svých skrytých cílech působí poměrně přesvědčivým dojmem člověka, který chce o svých plánech na ministerstvu mluvit. To, že působil dosud mimo resort, se může ukázat namísto handicapu naopak jako zásadní výhoda. Resort dopravy byl dosud vyhlášen především pavučinami klientelismu a podezřelých zakázek a Bárta může zažité struktury nabourat. Kromě Českých drah si o zásadní audity svého fungování říká hned několik dalších míst, ze všech nejhlasitěji Ředitelství silnic a dálnic.

Na to, o jak ostříleného člověka z bezpečnostní branže mělo jít, působí Bárta až překvapivě civilně a přitozeně, byť i to může být pochopitelně součást osobní strategie. Na Bártově politické nezkušenosti si novináři každopádně okamžitě smlsli. Jak včera napsal sever idnes.cz o Bártově první tiskovce: „Ruce totiž buď schovával pod stůl, nebo si nervózně proplétal prsty a očima těkal po místnosti, jako by hledal pevný bod, kterého se chytit. A sem tam si olizoval rty, jako by je potřeboval navlhčit.“ Podobné pozastavování se nad nervozitou ministerského nováčka je však spíše než zajímavé pořádně trapné. Vždyť rozpačitost je daleko přijatelnější atribut nežli chladné a strojové odpovědi bez obsahu, na něž jsme v české politice zvyklí.

Uvidíme, jak se Bártovo mediální, ale především resortní vystupování promění. Ministr si ponechal dosavadního tiskového mluvčího úřadu Karla Hanzelku. Mezi novináři je přitom známo, jak velký PR profesionál Hanzelka je. Mistr přátelského tónu a zdánlivě nadstandardní spolupráce s novináři, zároveň však stoprocentně loajální obránce ministerstva, který nikdy neprozradí víc, než resortu neškodné střípky informací.

Hanzelka ví Bezesporu o dění odehrávající se za éry Bártových předchůdců (včetně slavné dvojice ministra za ODS Aleše Řebíčka a jeho prvního náměstka Jiřího Hodače) tolik, jako nikdo jiný a je otázkou, nakolik se o své zkušenosti podělí se samotným Bártou. Mluvčí bývá pro ministra zpravidla pravou rukou. Pomůže Hanzelka spolu se zorientováním se v dopravních tématech nahlédnout Bártovi i mocenskou hru v pozadí resortu, kterou dlouhé roky rozehrávaly s cílem vlastního obohacení dvě největší politické strany ODS a ČSSD? Anebo sehraje roli člověka, který před novým ministrem naopak citlivé informace zatají?

Uvidíme. Jisté však je, že Bártův ministerský úspěch či neúspěch ovlivní Česko zcela zásadním způsobem. V delším horizontu půjde především o to zvládnout zcela klíčovou agendu eurofondů. Právě doprava je resort, do nějž proudí suverénně největší část z osmi set miliard tekoucích z Bruselu do Česka v letech 2007 – 2013, konkrétně osm a půl miliardy eur, téměř třetina z celkové sumy. V tomto smyslu bude novinářská obezřetnost bezesporu na místě.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].