Nádraží lidu
Když člověk vystoupí v Berlíně z vlaku, uvidí billboard s nápisem "400 metrů odtud vládne lid." A skutečně, kopule Reichstagu je přes sklo vidět a dá se tam za pět minut dojít kolem parku a říční pláže. Na nádraží se dá ovšem také zůstat. Lze tu pojíst vuřt nebo suši nebo koupit dárky k Vánocům. A člověk má pocit, že ta demokracie na dohled je opravdu k něčemu dobrá, když dokáže vyprodukovat tak funkční a kvalitní místo.
Lze to popsat také teoreticky. Petr Moos, děkan dopravní fakulty ČVUT, to vysvětluje takto: "Nádraží dnes musí plnit tři funkce. Jednak je to funkce dopravní. Pak je to funkce komerční, musí tu být obchody a služby. A pak je to veřejná funkce, měli by tu být informace, možnost přivolat si taxi, policie a další služby veřejnosti."
V Česku taková nádraží zatím nejsou. (Nevím o žádném). Mohou za to dílem České dráhy a.s a dílem Správa železniční dopravní cesty. Jak známo, již v roce 2002 si rozdělili majetek tehdejších Českých drah, v podstatě podle klíče ČD vlaky a nádraží, SŽDC koleje a nástupiště. Každá z nich má ovšem ještě také různé podorganizace a složky, navíc v realitě to není zase tak jednoduché, výsledkem je chaos. Na většině nádraží má například první nástupiště jiného vlastníka (ČD) než ostatní (SŽDC). Také je tento zmatek údajně důvodem, proč jsou na jihu Čech zavřené nádražní čekárny. Jedna drážní organizace nechce druhé platit nájem.
A teď ten rozdíl. Dobré nádraží integruje. Spojuje různé zájmy a různé funkce. Jsou tam vlaky a obchody a policie. Když to má být ještě lepší, je to propojeno i s městem, takže je vymyšleno, jak mají z nádraží jet tramvaje, aby navazovaly na vlaky a jak odsud do města dojít.
Špatné nádraží nespojuje, ale rozděluje. Je rozkrájeno mezi vlastníky, z nichž každý se stará jen o svůj díl. Až se budou železničáři schopní domluvit a přibrat ještě také zástupce města a urbanistu a architekta a ekonoma, bude to fungovat i na českých nádražích. A bude možné i tam vyvěsit nějaký ten billboard o triumfu demokracie.
Více si přečtěte v Respektu 28/09.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].