0:00
0:00
Agenda4. 4. 20234 minuty

Pomoc Ukrajině dopadla jinak, než měla. Polsko se topí v levném obilí

Produkce určená na světový trh zůstává v Polsku a ohrožuje zemědělce i popularitu vládní strany PiS

Nestává se často, aby poměrně malá země výrazně promluvila do světového dění. Jednou z takových výjimek byla takzvaná muniční iniciativa, kdy Česko díky výjimečnému nasazení konkrétních lidí sehrálo významnou roli v zbrojní pomoci Ruskem napadené Ukrajině. Do zákulisí této mise nabízí unikátní vhled kniha České zbraně pro Ukrajinu, kterou napsali jsou redaktoři Respektu Ondřej Kundra a Tomáš Brolík. Vypráví dramatický příběh včetně neznámých detailů a celý obraz doplňuje reportážní svědectví obou autorů z napadené země. Knihu, z níž pochází následující ukázka, si můžete spolu s dalšími tituly z produkce Respekt Media můžete zakoupit v našem e-shopu.

Polsko má velký problém, který váží zhruba tři miliony tun. Je to totiž ukrajinské obilí a kukuřice, které se objevilo na polském trhu, a teď (podle jejich stížností) ohrožuje živobytí tamních zemědělců, podle obav hygieniků také může ohrozit zdraví lidí, a nakonec podle průzkumů veřejného mínění i volební výsledek současné vlády.

Celý příběh se začal odehrávat před víc než rokem. Po ruském vpádu na Ukrajinu vznikla mezi Ukrajinou, Polskem a Německem dohoda. Ukrajinskému zboží se otevřely polské a německé železniční koleje a přístavy, aby se tudy mohlo dostat především do Afriky. Ukrajinský export je závislý na Černém moři, ale Tureckem zprostředkovaná dohoda tehdy ještě nabyla na světě a pro ukrajinské lodě bylo moře uzavřené Rusy.

Polsko-německá cesta byla zanedbatelná oproti množství, které jsou schopné zpracovat přístavy v Oděse a okolí, ale byla alespoň nějaká – a měla pomoci k exportu těm zemědělcům, pro které to bylo možné a dávalo to smysl. Mělo pomoci i ukrajinské ekonomice jako celku a také cenám na světovém trhu, které hrozily vyletět vzhůru a uvrhnout velkou část světa do nouze. Černým mořem už lodě od loňského července plynou, ale ukrajinské zboží má stále otevřenou cestu k polským a německým přístavům. Potíž je, že ho tam většina nedoputuje.

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc

Mohlo by vás zajímat

Respekt Obchod

Přejít do obchodu