Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Solidní nejistota

Pracovat budou počítače a roboti. Co budete dělat vy?

S proměnou, jejíž dosah teprve začínáme tušit • Autor: Profimedia.cz
S proměnou, jejíž dosah teprve začínáme tušit • Autor: Profimedia.cz

Největším problémem lidstva v nadcházejících dvaceti třiceti letech bude počítač. Myslí si to Eric Schmidt, výkonný ředitel internetové společnosti Google, jež se díky výpočetní technice a genialitě svých zakladatelů stala jednou z nejvlivnějších firem světa. „Propukl závod mezi lidmi a počítači,“ prohlásil Schmidt na tiskovce letošního ekonomického fóra v Davosu. „Lidé musí vyhrát, stojím jasně na jejich straně. Je velmi důležité, abychom našli to, v čem lidé skutečně vynikají.“

Teoreticky slova ředitele Googlu rozebírají ekonomové, zcela prakticky je ale předminulý týden demonstrovaly statisíce naštvaných taxikářů v evropských metropolích. Jenom v Londýně zablokovalo střed města dvanáct tisíc příslušníků jednoho z tradičních městských řemesel. Mají strach z možností, které nabízí propojený svět chytrých mobilních telefonů vybavených šikovným softwarem.

„Zmínka o strojovém překladu stále vyvolává smích, ve skutečnosti se ale stává s každým uplynulým měsícem realitou.“ překladatel Václav Baláček

Digitální technologie dnes umožňují prostřednictvím aplikací velmi obratně propojit úplně cizí lidi – jak to zná asi každý, kdo používá například Facebook. Když se stejný princip použije při organizaci dopravy, můžete snadno posadit kohokoli, kdo má zájem se svézt, do auta někoho, kdo má zájem řídit. Nepotřebujete licence, dispečery ani taxikářské cechy. Právě tohle udělala americká firma Uber, když začala zprostředkování svezení nabízet i v ulicích evropských měst. Rázem bylo zle.

„Jestli se takovým službám dovolí, aby fungovaly, kvalita života půjde dolů,“ citovaly The New York Times jednoho londýnského taxikáře. On sám se musel měsíce učit nazpaměť jména a trasy všech londýnských ulic. Musel udělat zkoušky. Musí platit za licenci a musel na ni dlouho čekat. Uber tohle všechno obchází. Oficiálně je to softwarová firma, která nabízí mobilní aplikaci, a taxikářské regule se na ni nevztahují. 

V regulovaném světě západoevropských taxislužeb tohle stačí k vyhlášení stávek, vpád digitální techniky do městské dopravy je však teprve na začátku. Skutečná darda přijde v okamžiku, kdy místo řidiče přivolaného stiskem tlačítka na mobilu přifrčí počítačem řízené auto, vlastně tedy robot, který jako auto vypadá – a paradoxní je, že jeho výrobcem bude velmi pravděpodobně firma Google zmíněného Erika Schmidta.

Díky překotnému rozvoji digitálních technologií prochází svět proměnou, jejíž dosah teprve začínáme tušit. V nadcházejících 20 letech se v přímém ohrožení ocitne celých 47 procent kategorií zaměstnání ve vyspělých ekonomikách. Čtěte v novém Respektu 26/2014, který vychází v pondělí 23. června (digitálně je nové číslo dostupné již v neděli po poledni pro čtečky Amazon Kindle nebo iPad/iPhone a v audioverzi).

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].