Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Pravda o jídle

Je mrkev zdravá? Je, ale běda tomu, kdo by se chtěl takovým sloganem ohánět na obalu mrkvového salátu. Evropa vyhlásila válku lživým sloganům. Trochu to přehání.

Kilo banánů s dvojitě zaslepenou studií, prosím. • Autor: Karel Cudlín
Kilo banánů s dvojitě zaslepenou studií, prosím. • Autor: Karel Cudlín

Návštěva benešovské mlékárny nikoho nenechá na pochybách, že potravinářský gigant Danone si potrpí na opatrnost. Před vstupem do výrobní haly je třeba přelepit piercingy leukoplastí, obléknout čepičky, nazout hygienické boty s ocelovou špičkou a do uší vsunout protihlukové špunty. V celé budově pak platí příkaz držet se zábradlí a nad umyvadly visí kreslené návody, jak si správně mýt ruce. „Jde nám o bezpečnost zaměstnanců, perfektní hygienické podmínky a nejvyšší kvalitu výrobků,“ vysvětluje Miloš Štafen, který ve firmě zodpovídá za kvalitu, když podruhé upozorňuje návštěvu, ať se na schodech přidržuje zábradlí.

O blaho dvou stovek zdejších zaměstnanců se Danone stará i jinak. Hned za vrátnicí stojí velká chladicí skříň plná malých lahviček s jogurtovým nápojem Actimel. V decilitru sladké tekutiny žijí kolonie bakterií z kmene Lactobacillus casei Defensis, které si firma nechala patentovat a v celosvětové kampani jim přisuzuje blahodárný efekt pro lidskou imunitu. Lahvičku Actimelu tak při nástupu na směnu fasují nejen zaměstnanci benešovské výroby, ale běžně ji svým pacientům doporučují praktičtí lékaři, pije se na zmírnění nevolnosti při užívání antibiotik, staří lidé si ji dopřávají pro lepší trávení. Zdravotní účinky Actimelu stejně jako jeho sesterského jogurtu Activia firma dokládá desítkami studií, ať už z vlastního výzkumného centra nebo různých akademických ústavů.

Ne každý jim ovšem věří. Velká Británie kvůli nedostatečné průkaznosti deklarovaných účinků předloni donutila Danone stáhnout reklamní kampaň na Actimel, v USA firma raději odškodnila zákazníky, kteří si nápoj koupili pod vlivem kampaně, aby nemusela spor o zdravotní efekt nechat dojít k soudu. A naposledy se do sladkého zázraku od Danone před pár týdny tvrdě pustila německá nevládní organizace FoodWatch: Activia, obydlená rovněž patentovanou bakteriální kulturou, podle ní na zažívání nepomáhá o nic více než jakýkoli běžný jogurt nebo sušené švestky. „Zajímalo by mě, jaké studie o účinku sušených švestek mají v ruce,“ oponuje Miloš Štafen z Danone, „my jich máme pro Activii šestadvacet.“

Celý článek Petra Třešňáka si můžete přečíst v aktuálním dvojčísle Respekt 16–17/2011, které je stále v prodeji.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].