Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Exprimátor Bém si připouští tak deset procent chyb

S autorem dokumentu Plán Benjaminem Tučkem o tom, že Pražané začínají být odpovědní za své místo

Nesledovali jsme aktuální kauzy, ale charakteristické situace. • Autor: Matěj Stránský
Nesledovali jsme aktuální kauzy, ale charakteristické situace. • Autor: Matěj Stránský

Předvolební atmosféru hlavního města možná ještě rozbouří poměrně nečekaný prvek. Časosběrný dokument Plán, jenž sleduje vývoj územního plánu Prahy a s ním spojené politické a korupční hry, může symbolizovat odmítnutí toho, jak v minulosti fungoval magistrát, a na druhé straně i změny, které nyní metropole zažívá. „Do roku 2010 městu vládla absolutní většinou ODS a v koalici s ČSSD brázdila Prahu jako ledoborec, který nešlo zastavit. Diskuse nepřipadala v úvahu, film se nevyvíjel. Už jsem myslel, že to vzdám,“ říká režisér Benjamin Tuček, který snímek točil pět let.

Říkáte, že Plán je o společnosti, architektuře i odpovědnosti za místo, kde žijeme; o vůli a schopnosti věci měnit. Jak se tedy za těch pět let natáčení tyhle věci proměnily? 

V roce 2009 byla úplně jiná nálada než třeba v roce 2012; už v tom, jak otevřeně byli někteří politici a zastupitelé ochotní se s námi bavit. Největší posun nastal ve vnímání města jako veřejného prostoru, který je určen všem, a zároveň jsme za něj odpovědní. A ve změně pohledu na to, co je tzv. privátní. Dojem, že starat se o věci veřejné se nevyplácí a že z toho nic nekouká, je snad pryč. Víc lidí si uvědomuje, že nestačí jednou za čtyři roky odvolit, a potom se už jen divit a nadávat. Podílení se na veřejném prostoru a procesech spojených s rozvojem města je sice pořád malé, ale začíná sílit. A film ten pohyb zdola registruje. Za těch pět let asi neubylo lidí, kteří jen nadávají. Ale určitě přibylo těch, kteří se snaží něco dělat.

Čím si vysvětlujete, že se zrovna vám podařilo natočit lidi, kteří se s novináři moc nebaví? Měl jste na to strategii? A jak bylo těžké přemluvit třeba Pavla Béma, aby mluvil na kameru o éře, kdy se za jeho vlády hlavní město propadlo do největších skandálů?
Nevyvolával jsem konflikty a naslouchal jsem. Dával jsem najevo, že mě jejich názor zajímá. S Pavlem Bémem bylo jen těžké najít termín. Nakonec jsme natáčeli na klinice během jeho noční služby. Bylo zřejmé, že mluví rád, chvílemi nebyl k zastavení, obhajoval svoje působení v čele radnice a připustil tak deset procent chybných rozhodnutí, kterých litoval. Hodně politiků, kteří přišli o svůj podíl na moci, působilo dojmem, jako by ztratili hračku. Otázka, jestli jsou politici bílí koně, zůstala nicméně viset ve vzduchu.

Co o Praze vypovídá fakt, že během natáčení se na radnici vystřídali tři primátoři?

Že žijeme v politicky nestabilním prostředí. Pokud je generální linie odsouhlasena demokratickou většinou, neměla by být závislá na tom, že se každé čtyři roky změní zastupitelstvo, zcela otočí kormidlem a nastolí nový kurz.

Tím novým kurzem je příchod primátora Tomáše Hudečka?  
Je to první primátor, který si téma územního plánu zvolil za svůj program. Do roku 2010 městu vládla absolutní většinou ODS a v koalici s ČSSD brázdila Prahu jako ledoborec, který nešlo zastavit. Diskuse nepřipadala v úvahu a film se nikam nevyvíjel, už jsem myslel, že to vzdám. Po volbách v roce 2010 se situace změnila. Následující dramatické zvraty ve vedení představovaly cenný materiál. Před pár lety zdaleka nebylo běžné, aby architektura představovala námět společenské diskuse. Až díky Kaplického blobu se z ní stalo téma pro spoustu lidí, kterým není lhostejné, co a kdo staví, kdo to schvaluje, kdo si to objednal a kdo to zaplatí. Stejně tak se začalo vášnivě debatovat právě nad územním plánem. Bavilo mě zachytit ten proud – energie, se kterou jsme se při diskusích setkávali, byla obrovská.

Čím si vysvětlujete, že se zrovna vám podařilo natočit lidi, kteří se s novináři moc nebaví? Měl jste na to strategii? A jak bylo těžké přemluvit zmíněného Pavla Béma, aby mluvil na kameru o éře, kdy se za jeho vlády hlavní město propadlo do největších skandálů?
Nevyvolával jsem konflikty a naslouchal jsem. Dával jsem najevo, že mě jejich názor zajímá. S Pavlem Bémem bylo jen těžké najít termín. Nakonec jsme natáčeli na klinice během jeho noční služby. Bylo zřejmé, že mluví rád, chvílemi nebyl k zastavení, obhajoval svoje působení v čele radnice a připustil tak deset procent chybných rozhodnutí, kterých litoval. Hodně politiků, kteří přišli o svůj podíl na moci, působilo dojmem, jako by ztratili hračku. Otázka, jestli jsou politici bílí koně, zůstala nicméně viset ve vzduchu.

01 obalka velka 1 • Autor: Respekt
01 obalka velka 1 • Autor: Respekt

Proč se Benjamin Tuček pustil do Plánu? A jaký byl jeho záměr? Vytýká autorům někdo, že nerozkryli žádnou kauzu? Proměnili se za oněch pět let i politici? Nebojí se, že film nebude působit objektivně? Jak byl snímek po těch pět let financován? Jak se proměnil během natáčení režisérův osobní postoj a nálada? Proč má film premiéru před volbami? Bylo mu v průběhu natáčení nebo teď někým vyhrožováno? Pozná, kdy vám lidé při natáčení lžou? Odpovědi čtěte novém Respektu 41/2014, který vychází v pondělí 6. října  (digitálně je nové číslo dostupné již v neděli po poledni pro čtečky Amazon Kindle nebo iPad/iPhone a v audioverzi).



 
 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].