0:00
0:00
V pasti pohlaví25. 7. 20255 minut

Zavedení třicítky v italské Boloni provázel odpor, dnes snížená rychlost zachraňuje životy

Není náhoda, že právě ženy dělají města bezpečnější

Čtete jeden z našich pravidelných newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Píšou je pro vás Tomáš Brolík, Pavel Turek, Magdaléna Fajtová, František Trojan, Ondřej Kundra, Jiří Sobota a Silvie Lauder.

Představte si strategii, díky níž prokazatelně zemře méně lidí, zejména dětí a seniorů a která kromě větší bezpečnosti znamená také příjemnější prostředí pro život, lepší podmínky pro obchod, méně znečištěný vzduch a celkově vyšší spokojenost lidí. Copak by mohl někdo něco namítat? Samozřejmě že mohl, a to když cenou za větší bezpečí je omezení práva, za které řada lidí považuje možnost jezdit autem, kdykoliv a kamkoliv si zamanou. A navíc ne úplně pomalu.

„Lidé obvykle nejsou rádi, když mají pocit, že je někdo omezuje. A zejména to platí u jízdy autem, což je činnost úzce provázaná s individuální svobodou, a navíc se stala vysoce ideologickou otázkou,“ řekla mi před časem italská architektka a urbanistka Valentina Orioli, která na podobný odpor narazila, když z pozice náměstkyně boloňského primátora prosazovala limit třiceti kilometrů za hodinu v ulicích tohoto starobylého města na severu Itálie. Orioli přijela do Prahy na pozvání organizace Pěšky městem, která zorganizovala v Centru architektury a městského plánování třetí ročník stejnojmenné urbanistické konference.

Boloňa má 400 tisíc obyvatel, přičemž každý den do města dojíždí dalšího půl milionu lidí z širší metropolitní oblasti. Je tedy dopravním uzlem regionu s velmi vytíženým vlakovým nádražím i letištěm, které ročně odbaví deset milionů cestujících. Zároveň ale byla městem, které figurovalo na třetím místě italských statistik v počtu lidí zabitých následkem dopravy, a coby metropole průmyslového severu země také vykazovala vysoké hodnoty znečištění.

↓ INZERCE

Orioli měla podle svých slov také plnou schránku zpráv od obyvatel města, kteří si na tehdejší stav stěžovali. Kromě toho, že chtěli bezpečnější ulice pro sebe a své blízké, požadovali také lepší dopravní dostupnost některých oblastí, řešení neúnosných teplot, jichž v létě dosahovaly ulice, nebo jiné využití pro místa, kde jinak parkují auta. „Změna tedy nastala díky tlaku zezdola, od lidí,“ říká Valentina Orioli.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc

Mohlo by vás zajímat

Respekt Obchod

Přejít do obchodu