0:00
0:00
V pasti pohlaví20. 6. 20255 minut

Hrdina Jirous? A co Juliana Jirousová? Divadelní hra připomíná odvahu a sílu žen z opozice

V Kuchařce pro disidenty se vaří hořkosladké osudy 

Čtete jeden z našich pravidelných newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Píšou je pro vás Tomáš Brolík, Pavel Turek, Magdaléna Fajtová, František Trojan, Ondřej Kundra, Jiří Sobota a Silvie Lauder.

Když se mi před necelými dvěma lety ozvala divadelní režisérka Barbara Herz s tím, že připravuje hru o Úmluvě Rady Evropy o prevenci a boji proti násilí na ženách a domácímu násilí, tzv. Istanbulské úmluvě, byla jsem polichocena a zároveň trochu nervózní. Nebyla jsem si jistá, v čem můžu jako novinářka asistovat u vzniku uměleckého díla; nějakou kreativitou disponuji, ale není nijak prudce originální.

Nakonec ale nebyl potřeba můj tvůrčí (ne)talent, nýbrž právě informace nabrané během práce na textech a další výsledky novinářské činnosti, které někdy není možné použít, drobné postřehy a komentáře… Herz totiž hru tvořila v rámci žánru angažovaného dokumentárního divadla, který má mimo jiné za cíl zachytit a komentovat aktuální politické či společenské dění, často za použití autentických výpovědí reálných aktérů. Na rozdíl od tzv. verbatimu, kde by měly věty znít slovo od slova, jak napovídá název, zůstává jedním z klíčových prvků dokudivadla „jistá míra zcizujícího komentáře i scénické hravosti“, jak píše divadelní kritička Petra Janák Zachatá na webu Divadelní.net.

Když se dokudivadlo povede, diváci dostanou porci zpravodajských informací o aktuálním problému, ale zároveň se pobaví a zažijí další emoce, sledují scénu, kostýmy i herecké výkony. Coby novinářská profesionálka vědomá si limitů své práce doufám, že právě takto se téma může dostat k lidem, kteří tradiční média nesledují nebo nemají náladu ani čas probírat se dlouhými analytickými texty.

↓ INZERCE

Barbara Herz si navíc nevybírá jen tak nějaká témata, ale často volí motivy, které společnost polarizují a vyvolávají intenzivní emoce na mnoha stranách. Což se nakonec výstižně ukázalo v A studiu Rubín po jednom představení Istanbulské úmluvy. Během následné diskuse jeden z diváků sice ocenil zpracování hry, ale poté jak režisérku, tak další přítomné hostky přezíravým způsobem zkoušel ze znalosti textu úmluvy – a když začal Barbaru Herz urážet, coby moderátorka jsem ho vykázala ze sálu.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc