0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura2. 12. 20236 minut

Tenkrát ve Ferraře

O životě vévodkyně, který je nám i dnes podivuhodně blízký

Boris Hokr

Na obálce druhého česky vydaného románu Maggie O’Farrell je portrét Lucrezie di Cosimo de Medici od Agnola Bronzina. Je ovšem poškozený, jako by odkazoval na scénu, v níž se mladičká Lukrécie setká s tygřicí dovezenou pro potěšení jejího otce do Florencie až z Indie. Pruhy na srsti zvířete, jež dívence připomíná pohybující se lávu, totiž splývají s mřížemi, které ho zadržují. Jako kdyby byla tygřice už od zrození odkázána k tomu být jednou uvězněna. Což je úděl, kterému Lukrécie bytostně rozumí.

Z historických knih víme, že vyrůstala ve striktně vymezených komnatách podle zvyklostí španělského dvora (odkud pocházela její matka) a ještě jako dítě byla zasnoubena s budoucím ferrarským vévodou Alfonsem. A že rok po svatbě a přestěhování do Ferrary zemřela, údajně na skvrnitý tyfus. Takřka okamžitě se však vyrojily zvěsti, že ji zavraždil manžel. Ostatně jak O’Farrell připomíná, vraždy manželek nebyly v té době (ani v Lukréciině rodině) ničím výjimečným. 

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Portrét novomanželky se tak pohybuje na hranicích mýtu o Modrovousovi, historického thrilleru a věčného podobenství o údělu žen, jimž bylo odmala určeno poslouchat své okolí. A kterým nezbylo než slovy Dekameronu propadat myšlenkám, „jež nemohou být všecky veselé“. 

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc