Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kontext

Kultura/mix

Smrt si říká Engelchen
Smrt si říká Engelchen

FILM TÝDNE

Elmar Klos s Jánem Kadárem představují jako režisérsko-režisérský tandem unikát československé kinematografie. Natočili spolu osm filmů. Od agitky Únos z roku 1952 o imperialistech, kteří unesou letadlo na lince Praha–Ostrava – oba byli po válce angažovanými komunisty –, po oscarový Obchod na korze (1965). Tragikomedie o slušném arizátorovi je považovaná za jeden z nejpůsobivějších filmů o holokaustu. Ve filmografii dvojice představuje završení pomyslné trilogie o morálce tváří v tvář extrémním podmínkám či systému. Jejím prostředkem je drama ze soudní síně evokující procesy padesátých let Obžalovaný (1964) a začátkem pak partyzánská Smrt si říká Engelchen (1963). Poslední snímek je nyní ke zhlédnutí na YouTube kanálu Česká filmová klasika.

Adaptace autobiografického románu slovenského spisovatele Ladislava Mňačka ukazuje jiné cesty k žánru válečného filmu. Kadár s Klosem jej pojali jako mezi časovými rovinami se pohybující psychologickou studii uzdravujícího se těla a zraněné duše partyzána Pavla upoutaného ke konci války na nemocniční lůžko. Herecky debutujícího Jana Kačera našli režiséři v divadle v Ostravě, kde i on působil jako režisér. Přestože snímek ukazuje sovětské partyzány jako hrdiny bojující spolu s Čechoslováky na moravsko-slovenském pomezí, nejde o angažovanou oslavu, kterou by dvojice musela povinně natočit jen o pár let dřív. Uvolnění situace ve společnosti i na Barrandově po roce 1962 umožnilo dát…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 35 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].